Waarom is het voor veel mensen moeilijk om "natuurlijk" op de foto te gaan?

Een hoop mensen trekken zo'n fotogezicht. Zo'n lach waarvan je ziet dat hij speciaal voor de camera is gemaakt. Sommige mensen weten helemaal niet hoe ze moeten kijken.
Van mijn oudste zoon bijv. zijn al aardig wat schoolfoto's mislukt. Hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Als je een camera op iemand richt dan wordt die persoon zelfbewust en dan is alle natuurlijkheid weg...

zo zit dat en alleen daardoor is het zo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Cameravrees. Ze willen niet in het middelpunt van de belangstelling staan, ook niet in het middelpunt van de lens. Daardoor weten ze zich geen houding te geven en spelen ze toneel, maar trekken wel een verkeerde grimas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel mensen waaronder ik kijken van natuurlijk chagrijnig/boos. Dat is iets wat mensen niet willen vastleggen, vandaar die lach op het gezicht.

Het beste is gewoon om spontaan foto's te maken, zorg ervoor dat de camera is gefocust en schiet op tijd een foto :)
Doe dit bij voorkeur niet met een camera waarbij de instellingen op 5 flitsjes staan (extra-zekersteweten-rode-ogen-reductie) of met een digitale camera op batterijen, want dan mislukken je foto's alsnog door de vertraging.

Dus zorg dat je camera goed staat en schiet een foto tijdens een gesprek/lachbui
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wéét dat er een foto van je wordt gemaakt. Daar voel je je onbewust onbehaaglijk bij. Daarvan verstrak je.

Maar je weet ook dat je er ontspannen uit moet zien. Dus "ontspan" je je op een heel gespannen manier. Beide zie je: de gemaakte ontspannenheid, en de lichaamstaal die de werkelijke spanning aangeeft.

Wil je dit voorkomen, dan zijn er speciale "om de hoek" lenzen. Die werken net als een periscoop. Het lijkt of de fotograaf een foto maakt van iets dat zich voor hem bevindt, maar in werkelijkheid fotografeert hij iets dat zich naast hem bevindt. Dat is misschien stiekem, maar wel effectief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie de schoolfotograaf al zo om de hoek gaan staan. Dat is niet echt stiekum meer :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
;-)