waar kun je gratis bladmuziek downloaden van Halleluia

Het lied van Lisa van Idols nl.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aaaargh
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ahum. het is van Leonard Cohen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hallelujah_(Leonard_Cohen-nummer)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tja...het is inderdaad van Leonard Cohen, maar als LISA kennen de meeste het!
;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hm, dat weet ik niet hoor.. tieners wel.. maar mensen die wat van bladmuziek weten zouden dit wss toch wel eerder kennen van leonard cohen of jeff buckley....

Antwoorden (2)

Het gratis downloaden van bladmuziek is illegaal!

Je kunt het nummer wel kopen voor enkele dollars, bijvoorbeeld op sheetmusicdirect in het origineel van Leonard Cohen. Ik vind zelf de versie van Jeff Buckley veel mooier. Die van Lisa gaat nog wel, maar haalt het niet bij Buckley.

Tip: Er zijn veel meer aanbieders. Als je bladmuziek zoekt, typ dan in Google: Score + nummer + artiest

Score is Engels voor bladmuziek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe kom je daar nu toch bij Som. Misschien heeft Leonard Cohen het nummer wel in het publieke domein gegooid, lijkt me niet waarschijnlijk, maar het kan. Dan is het ook nog heel simpel voor iemand als mij om een dergelijk liedje te interpreteren en daar zelf bladmuziek van te maken, dit ondanks dat ik niet goed ben in het bespelen van instrumenten, Dat soort interpretaties mag geloof ik wel zonder toestemming worden verspreid, althans er zijn bepaalde mazen in wetgeving waarmee dat kan. Sorry, om een kort verhaal lang te maken dus, maar het is niet per definitie illegaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het downloaden van bladmuziek van een artiest die dat niet in het publieke domein heeft geplaatst is illegaal. Maar ik geloof niet dat je zomaar een liedje kunt interpreteren ne je eigen muziek kan schrijven. Volgens mij moet je dan ook officieel de rechten kopen. Daarnaast krijg je dan rechten op je eigen versie. Ik heb in een jazzband gespeeld en daarvoor kochten we vaak bladmuziek met interpretaties. Op de bladmuziek stonden alle rechten vermeld, ook die van het origineel. Zoals je aangeeft zijn er bij de interpretaties vast wel mazen in de wetgeving, maar ik bedoelde dat je in het algemeen in dit soort gevallen het nummer kan kopen. Ikgeef drie links waarbij je de gevraagde bladmuziek kunt downloaden voor slechts enkele euro's. Dat is dan toch goed geregeld?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier vond ik nog een verhandeling over muziekrechten: http://dabs.nl/joomla/images/stories/mediatheek/legaliseren.pdf Wij kregen hier als band inderdaad ook mee te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, je hebt gelijk, het is wel redelijk duidelijk dat je niet zomaar gratis kunt downloaden als het hier op aankomt.
Het "downloaden" van de bladmuziek is wel legaal, mits het niet de versie is van de "eigenaar" van het nummer.
Er zijn talloze mensen die een akkoorden schema hebben gemaakt van dergelijke nummers. Probeer bij google te zoeken naar: + Chords ( engels voor akkoorden ). Ik ben terecht gekomen op o.a. http://www.ultimate-guitar.com/tabs/j/jeff_buckley/hallelujah_ver2_crd.htm
ie ik zelf ook op gitaar speel. Veel succes met zoeken/spelen!