Waarom is briefpapier staand terwijl de computerschermen die gebruikt worden om brieven te schrijven, liggend zijn?

Mijn vraag is dus niet niet waarom computerschermen liggend zijn maar waarom briefpapier staand is.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.1K

Antwoorden (7)

denk dar het aan de instelling van je pc ligt, hier staat het papier gewoon zoals je schrijft, staand dus
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat computerschermen liggend zijn komt omdat dit het beste past bij ons gezichtsveld. Onze ogen staan ook naast elkaar en niet boven elkaar. Dat 'staand' briefpapier ooit de standaard is geworden staat daar helemaal los van.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb mijn scherm een kwartslag gedraaid. Zowel op het werk als thuis. Ik werk namelijk veel met documenten, en kijk nauwelijks films.

Deze stand bevalt veeeeel beter!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat als dan de zinnen niet veel te lang worden en je niet heel je hoofd hoeft te bewegen om een brief te lezen.

en als je een witregel overhoudt dan gebruik je minder papier dan wanneer de brief horizontaal geprint zou zijn en dus is het beter voor het milieu. (en je portemonnee)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor tekstverwerking en Desktop Publishing is het werken met een staande monitor eigenlijk het beste. Als een scherm ook andere functies heeft, is een liggend scherm eigenlijk beter.

Het liggende scherm (net als de TV) heeft er mee te maken dat ons blikveld breder is dan hoog. Wij zijn van nature gewend aan 'breedbeeld'. Een 'landscape' monitor biedt ons een waarneming die het beste past bij hoe wij van nature kijken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dank voor je antwoord maar de vraag is niet: waarom zijn beeldschermen liggend? De vraag is: Waarom is briefpapier staand?
Brieven waren er veel eerder dan computerschermen. Heel oude documenten werden wel vaak op vierkant papier/perkament geschreven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat begrijp ik maar waarom is dan anno nu briefpapier nog steeds staand?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is heel lastig dit soort dingen te wijzigen. De toetsenbordindeling is ooit uitgevonden om ons typen af te remmen, zodat de hamertjes van een oude schrijfmachine niet in elkaar zouden slaan. We werken er nog steeds mee, en ik zou niet weten wie/wat deze indeling zou gaan optimaliseren, hoewel het heel makkelijk en goed zou zijn.
Wel eens geprobeerd om een tekst op 'liggend' papier te lezen? Echt enorm irritant. Je raakt heel gemakkelijk kwijt waar je gebleven bent omdat je dan noodgedwongen zinnen vaker achter elkaar gaat zetten in plaats van onder elkaar. Vooral wanneer je dyslectisch bent kan dat vervelend zijn. De opbouw van alinea's en de gemiddelde zinslengte maakt het ook niet zinnig om brieven liggend te schrijven/printen.
Een beeldscherm is meer gebaseerd op de manier waarop je blikveld in elkaar zit. Het gemiddelde moderne beeldscherm wordt dan ook niet primair voor tekst gebruikt.