Waarom plast een kat ''zomaar'' op schoot?

Wij hebben 4 katten in huis waarvan er 1 altijd om aandacht vraagt en dat dan ook krijgt. Waar je ook gaat of staat, is zij in de buurt.

Nou zat ik gister avond rustig op de bank, en kwam ze weer eens naast me zitten, dit keer met haar kont naar mij toe, en opeens begon ze tegen me aan te plassen.

Nu vraag ik mij dus af waarom zij dit deed. Ze is al geholpen dus aan sproeien doet zij niet meer. Ook plaste ze vroeger overal in huis maar ook hiermee is ze opgehouden. Het was gewoon... zomaar. Het leek gewoon net alsof ze het expres deed hoe ze bij me kwam zitten. Ze is nu net 4 jaar, dus oud en zomaar haar plas laten lopen lijkt me sterk.

Dus wie o wie heeft hier een goed antwoord op?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
17.1K

Het beste antwoord

Als ik zo jou omschrijving lees is dit best een dominante poes. Ze wil vooral aanwezig zijn en opgemerkt worden. Ze doet haar best om op te vallen, dieren gebruiken vaak geurmerken om dat duidelijk te maken. Katten zetten hun geur af met kopjes geven, nagels krabben en urine.
Ze gebruiken dit vooral om hun een territorium (1) af te bakenen om er mee te zeggen dit is van mij of om op te vallen en juist anderen te lokken (2). Dominante katten doen dit ook wel eens om hun ongenoegen (3) kenbaar te maken of uit angst (4).(wat ik niet denk in dit geval)

1 vooral buiten kopjes geven aan takken en twijgen en een geurvlaag (urine) zetten op vooral plaatsen waar de kat vertrouwd is en zijn verblijf hiermee markeert. Op plaatsen die naar een andere kat ruiken. Ook binnenshuis kan hij zo de concurrentie duidelijk maken dit behoord aan mij. Het is mij overkomen dat ik ook besproeid werd toen mijn kat buiten zijn ronde aan het doen was.

2 Omgeving markeren of schoenen en kleding (jij brengt het zo aan de man) met juist geuren om het andere geslacht te lokken.

3 ze zijn ergens door geïrriteerd en willen dat kenbaar maken. Voorkomende streken zijn plassen in de etensbak, plassen in jou bed aan jou kant (niet toevallig) anaal klieren legen bij irritatie (bruinachtige stroop die heel erg sterk vies ruikt)
Als het jou aangaat zal de kat zijn best doen dat juist jij getroffen word.

4 tijdens een kattengevecht kan de vluchtende partij een diaree achtige poep loslaten, hier zal dan wel weer een bepaald geurtje in zitten die de ander laat weten dat hij zich gewonnen geeft en hem in de toekomst ook met rust laat. Met een beetje geluk heeft de aanvaller het nog een paar uurtjes druk met zich schoonmaken en zal de volgende keer liever een omweg maken.

Jij kent jou kat en zoals je aangeeft denk je dat ze het tegen jou persoonlijk gericht had. Wellicht zie je iets herkenbaars in bovenstaande.

Andere antwoorden spreken over een wellicht medische oorzaak wat zeker ook niet uit te sluiten valt. Doe hier zeker iets mee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik denk dat je toch even de dierenarts op moet zoeken wellicht heeft ze last van blaasgruis ?
14 jaar geleden
capthavoc
14 jaar geleden
nog even dit (omdat het wat gevoelsmatig suggestief is)
maar mijn katten worden nogal "pissig" als de bak niet schoon is ;)
En laten dat aan mij merken door overal te gaan zitten en net te doen alsof ze gaan plassen voor mij een teken dat ik de bak moet schoon maken ;) gek genoeg doen ze ook echt nix (heel beschaafd)
Aangezien je 4 katten heb heb je denk ik meerder bakken zo niet schaf er nog maar 1 aan dat schijnt ook te helpen
als je hem/haar er op eerste op laat.
Misschien aandacht tekort?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij heeft mijn kat dat al eens gedaan na dat ik haar in bad had gehad, maar dat was uit wraak volgens mij ;-)
Katten kunnen dit ook doen wanneer ze blaas problemen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
even een plasje opvangen en door de dierenarts na laten kijken.
mogelijk is het blaasontsteking.
zet de kat in de badkamer, waar je eventuele kleedjes hebt verwijderd, en de stoppen in de afvoeropeningen hebt gedaan.
spoel een teiltje goed uit met heet water, en zet dat bij haar, gevuld met een in stukken geknipte plastic tas of vuilniszak, zodat ze toch wat te graven heeft.
lever de plas zo vers mogelijk in.
zet uiteraard ook drinken neer, wat je extra aantrekkelijk maakt door er wat koffiemelk doorheen te doen.
geef ook natvoer erbij, hoe eerder ze plast hoe beter.
pas als je medische problemen hebt uitgesloten is het zinvol naar eventuele gedragsproblemen te kijken.
succes!
14 jaar geleden
Ik denk dat het te maken heeft met territorium afbakenen. Klinkt misschien raar, maar door in het huis te plassen laat de kat zien dat dit haar plek is. Precies hetzelfde met over jou heen plassen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan ook vrolijkheid zijn, of enthousiasme.