wat voor straf kan je verwachten als je iemand een tand uit zijn mond slaat

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
4.5K

Het beste antwoord

De volgende artikelen van het Wetboek van Strafrecht kunnen van toepassing zijn:

Artikel 300
1.Mishandeling wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vierde categorie.

Artikel 301
1.
Mishandeling gepleegd met voorbedachten rade wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.

De Officier van Justitie zal kijken naar de feiten en de omstandigheden waaronder dit delict dit heeft afgespeeld. Verder zal er naar je strafrechtelijke verleden gekeken worden. Vervolgens bepaald de Officier of hij je een transactievoorstel gaat doen, of dat hij de zaak sowieso voor wil laten komen bij de rechter.

Het slachtoffer kan zich voegen in het proces, om via de rechter schadevergoeding betaald te krijgen. Als de rechter hier niet of slechts deels in mee gaat, dan kan het slachtoffer daarna nog een civiele zaak opstarten, om alsnog zijn schade vergoed te krijgen ( materieel in immaterieel).
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe kom je erbij dat 301 van toepassing is?
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Indien met voorbedachte rade is 301 van toepassing. Daarom verwoordde ik het ook als, "kunnen van toepassing zijn", in mijn antwoord

Andere antwoorden (9)

dat hangt af of je al een stafblad hebt en al eerder bent veroordeelt voor het slaan van een ander persoon

Toegevoegd na 35 seconden:
ik denk dat je een taakstraf krijgt

Toegevoegd na 2 minuten:
of een voorwaardelijke boete
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zal wel een taakstraf worden, maar van mij mogen ze jou ook een tand uit je mond slaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de eerste plaats was het geen slimme actie, maar volgens mij snap je dat zelf ook wel inmiddels.
Ben je altijd zo driftig of was dit een grote vergissing?
Het is denk ik belangrijk dat je mocht dit vaker voorkomen er eens met iemand over gaat praten, want het is niet fijn als je dingen op deze manier op lost. Misschien moet je een training woede-beheersing gaan doen.
Verder zal er een straf op volgen, maar de rechter zal altijd je verhaal willen horen.
Op grond van alles wat hij/zij hoort zal een passende straf volgen.
Probeer aan jezelf te werken, probeer te herstellen wat je fout hebt gedaan, schrijf het slachtoffer een brief dat het je echt spijt. En vertel dat ook aan de rechter. Hij zal het waarderen als je probeert een nieuwe start te maken.
Realiseer je dat dit nooit de oplossing kan zijn om een ander zo te behandelen en begin opnieuw , iedereen krijgt een tweede kans,ook jij!
Succes en sterkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als degene die jij hebt geslagen geen aangifte doet hoef je geen straf te verwachten, hooguit van degene die de klap kreeg.
Als er wel aangifte is gedaan krijg je waarschijnlijk een schikkingsvoorstel van ongeveer 100 euro.
Betaal je die niet dan moet je jezelf voor de rechtbank verantwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt heel wat straf verwachten als je jezelf zo hebt laten gaan.
Probeer je boosheid onder controle te krijgen. Lukt je dat niet, dan zal de rechter daar wel voor zorgen, maar dan word het wel moeilijker, omdat het je opgelegd wordt. Misschien had je een goede reden om iemand zo te mishandelen, maar dat mag dan wel een HELE goede reden zijn. Eigenlijk is de enige goede reden, dat hij jou -geestelijk of lichamelijk- ook heeft mishandeld. Anders ben jij hier echt degene die fout zit, en wordt het tijd om eens goed bij jezelf te rade te gaan waarom je zo met je medemens omgaat. Dit kun je niet maken, en het zal uiteindelijk bij je terugkomen.
Mensen zullen een bepaald beeld van je krijgen. Hierdoor zul je je eenzaam, onbegrepen en steeds bozer gaan voelen. Daar word je niet gelukkig van.
Dat zal dan je straf zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gezien je vraag ga ik ervan uit dat je gehoord bent door de politie. Die sturen het dossier met de verhoren en andere bewijsstukken naar justitie. De officier van justitie bepaald of je hiervoor vervolgd gaat worden. Als je een verleden hebt bij politie en justitie is die kans heel groot, wanneer dit je eerste keer is heb je de kans dat de officier van justitie een schikkingsvoorstel doet. Over het algemeen gaat het dan om een geldboeten die in de honderden euro's kan lopen.

Je bent strafbaar voor het volgende artikel:

Wetboek van strafrecht
Artikel 300
Mishandeling wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste 3 jaren of geldboete van de vierde categorie.

De maximale straf die je kunt krijgen bedraagt dus 3 jaar. De kans dat je daar überhaupt in de buurt komt is zeer klein. Afhankelijk van je verleden bij justitie en de omstandigheden van deze specifieke zaak zou ik uitgaan van een geldbedrag van enkele honderden euro's tot enkele tientallen uren taakstraf tot 2 weken zitten. Dit is wel een gok, en hangt af van omstandigheden van de zaak, je verleden en de rechter en officier van justitie die je tegenover je hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt er aan. Doe het bij mij dan is het "oog om oog, tand om tand" En dan komt er nog rente bij dus zul je al jou voortanden moeten inleveren ;-)

Nu even serieus, als het slachtoffer geen aangifte doet, kom je er wat dat betreft goed mee weg (ik weet niet of het slachtoffer jou nog komt opzoeken)
Van de justitie kun je toch gauw € 100,- verwachten plus de kosten die het slachtoffer bij de tandarts moet maken.
In Amerika had je ook nog smarte geld moeten dokken en dan ben je pas echt zuur.

Dus in het vervolg niet zelf doen maar laten doen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord staat in het heilige boek! Oog om oog,tand om tand!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grappig dat de antwoorders bij een dergelijke vraag alleen maar denken dat de vraagsteller de daad gepleegd heeft.