Het astronomisch bepaalde begin van de zomer is de zomerzonnewende (rond 21 juni op het noordelijk halfrond en rond 21 december op het zuidelijk halfrond). De zon gaat dan door het zomerpunt, de zon bereikt die dag de hoogste stand boven de horizon en de dag duurt het langst. De zomer eindigt met de herfst-equinox (rond 23 september op het noordelijk halfrond en 20 maart op het zuidelijk halfrond).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Op 21 juni.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
21 Juni.....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1 juni begint de meteorologische zomer. Hoe die keien in de lucht t.o.v. elkaar staan boeit dan weer weinig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
volgens mij gewoon op 21 juni hoor...
Zie bron, meerdere hebben gelijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nog even geduld...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de gehele zomer in Nederland valt dit jaar op een donderdag !
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als we drie zomerse dagen op rij hebben gehad? Als het dan ook nog eens 2 dagen boven de 30 graden C is, noemen we het een hittegolf.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat ligt eraan. Op het zuidelijk halfrond begint de zomer als hier de winter begint, onder de voorwaarde dat het een gebied is waar je seizoenen hebt, net als in ons land/gebied.
In veel landen is er sprake van een droog en een nat seizoen en kent men de vier jaargetijden niet. Maar als we even uitgaan van lente, herfst, zomer en winter op het noordelijk halfrond, dan is er een onderscheid tussen de meteorologische zomer (1 juni voor het noordelijk halfrond) en de astronomische zomer (daar heb je al van meerderen antwoord op).
En nu maar hopen dat ie aangenaam wordt ...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In Nederland weet je het nooit. Soms al in April, soms in Augustus en soms helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2 weken voor de herfst