Hoe kan ik het best een duif verzorgen met gebroken vleugel?

Ik heb gisteren een duif gevonden met een gebroken vleugel, ik heb haar vleugel verzorgd met isobetadine en vervolgens in verband gewikkeld. Nu zit ze in een doos met wat hooi een potje muesli die ik nog had en een potje water. soms lukt het om haar te voeden maar toch krijg ik de indruk dat ze niet drinkt of eet, ook is ze wat onwennig, ik weet ook niet goed hoe ik haar op haar gemak kan laten voelen.
Toen ik haar even buiten in de tuin liet lopen liep ze uit haar zelf weer het huis in, wat mij toch het gevoel geeft dat ze zich meer op haar gemak voelt in huis dan buiten.
Toch zou ik de duif goed willen laten eten en drinken, nu is ze nog gezond en dat wil ik zo houden zodat wanneer haar vleugel genezen is ze gezond is om vrij te zijn.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
21.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Neem contact op met de vogelopvang in je omgeving. Zij weten hoe je het dier moet verzorgen. Mogelijk is het voor de duif beter haar naar de vogelopvang te brengen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja ik had eerst getelefoneerd met met de eigenaar want er hing een nummer rond zijn poot van de duivenbond, maar die kon hem niet komen halen omdat hij 83 jaar is. Ik had ook gebeld met het dierenkliniek in Merelbeke, die komen er ook niet om, ik kan hem wel brengen maar ik heb geen auto en een duif brengen met de fiets is wat onhandig.
Het zou misschien ook kunnen zijn dat als ik de duif naar hen breng ze ze inslapen?
Rieneke1
9 jaar geleden
71169, die dierenartsen zijn er idd, zeer tot ons verdriet.

Het beste antwoord

Je zou hier eens kunnen proberen:
Dagelijks komen wilde dieren in nood door verkeer, vergiftiging, jachtmisbruik, uit het nest gevallen jongen, tegen het raam gevlogen… Vind je een gewond of ziek dier, bel ons en breng het naar ons centrum. Een wild dier thuis houden mag immers niet en vraagt om de juiste zorgen. SOS wilde dieren beschikt over heel wat ervaring, aangepaste kooien (revalidatie, buitenkooien...), vangmiddelen en medische verzorging. Het is voor het opvangcentrum onmogelijk om telkens gewonde of verzwakte dieren op te halen. Onze medewerkers en vrijwilligers zijn immers druk in de weer met de verzorging van de dieren en er moet ook permanent iemand aanwezig zijn om dit te blijven verzekeren en om telefonische oproepen te beantwoorden.

Wanneer een beller een gewond dier niet zelf naar het opvangcentrum kan brengen, schakelen we ons netwerk in van chauffeurs uit de ophaaldienst. Dit zijn mensen die gratis en met eigen vervoer gesignaleerde dieren ophalen en naar het opvangcentrum brengen. Op die manier worden de medewerkers ingezet voor dringende interventies en blijft de verzorging van de wilde dieren gegarandeerd. Per oproep wordt steeds gezocht naar iemand die in de streek woont waar het dier gevonden werd.
info@soswildedieren.be of bellen op 0478/ 88 47 74.
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt, ik contacteer ze morgen en hopelijk komen ze de duif halen.
Voor het moment voelt de duif zich nu gelukkig wel op zijn gemak.

Andere antwoorden (1)

Hoe weet je dat de vleugel gebroken is? Een hangvleugel kan meerdere oorzaken hebben. Als het een open breuk betreft, of een breuk in het gewricht, breng het beestje dan ajb naar een dierenarts of vogelopvang om het in te laten slapen.
Bespaar het diertje een lijdensweg.
Een gesloten breuk zou kunnen genezen, maar daar is professionele behandeling voor nodig: een verbandje gaat het niet worden.
Hoe dan ook, deze duif kan je niet meer vrij laten, je geeft 'm dan de vrijheid om te creperen, want hij zal nooit meer zo goed kunnen vliegen als voorheen, en een vrij leven is keihard.
Rieneke1