Wanneer préfère of préféré ?

Wanneer staan alle accentjes op de e naar rechts en wanneer naar links en rechts?

#FRANS

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
4.5K

Antwoorden (3)

Waar de accenten staan, hangt af van de uitspraak.

'Préfère' klinkt aan het eind als de -air van 'militair' of 'dessert'.
'Préféré' klinkt aan het eind als de é van 'café '

Het is ''préfère' in de eerste persoon of derde persoon enkelvoud tegenwoordige tijd.
Voorbeeld: je préfère utiliser ce nom abrégé -> ik gebruik het liefst deze afgekorte naam. Of: 'Il préfère utiliser ce nom abrégé.

'Préféré' is het voltooid deelwoord ('participe passé').
Elle a préféré faire cuire les pommes de terre.
Ze heeft ervoor gekozen de aardappelen te koken.
Als het een voltooid deelwoord is, staat elders in de zin een hulpwerkwoord. Hier is het een vorm van 'avoir' (hebben), namelijk de derde persoon enkelvoud. (Il/elle a -> hij/zij heeft.)

Het kan ook gebruikt worden als bijvoeglijk naamwoord:
"'mon livre préféré' " -> mijn lievelingsboek.

(Let niet op de sullige voorbeelden, her en der verzameld).
Computoon
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Duidelijk Computoon! :)
Plus
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja klopt helemaal, een plus
Dit is het verschil: "préfère" is een persoonsvorm (voor de eerste persoon ("ik") en de derde persoon ("hij"/"zij"/"het") en "préféré" is een voltooid deelwoord.

"Préféré" wordt dus altijd voorafgegaan (of vergezeld) door een vorm van "avoir".

"Ik geef de voorkeur aan..." is dus "Je préfère...".
"Ik heb de voorkeur gegeven aan..." is dus "J'ai préféré...".

Zie ook http://www.mijnwoordenboek.nl/werkwoord/preferer:

Indicatif Présent

je préfère
tu préfères
il; elle préfère
nous préférons
vous préférez
ils; elles préfèrent

Indicatif Passé Composé

j'ai préféré
tu as préféré
il; elle a préféré
nous avons préféré
vous avez préféré
ils; elles ont préféré
Antoni
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt als een bus dus van mij een plus
Antoni
9 jaar geleden
Dank je wel!
Préfère = liever/ voorkeur geven aan
Préféré = lievelings/favoriete