Komen eenden met kuikens nog terug op 't nest en wat moet ik doen met niet-uitgekomen eieren?

Hoi,
ik heb een hele tijd een eend in de tuin gehad broeden. Die was aan komen vliegen en vandaag zijn haar kuikens uitgekomen.
Er liggen nog 2 eieren op het nest. Wat moet ik hiermee doen?
Moedereend met kuikens was gelijk op stap, dus ik heb 't schuurtje opengezet, zodat ze door het schuurtje naar de vijver kon.
Kan 't nou zijn dat ze vanavond weer terugkomen? Dan moet ik namelijk het schuurtje open laten staan...
Alvast bedankt voor een antwoord!
Groetjes,
Debby

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
8.3K

Antwoorden (4)

Als ze uren wegblijft koelen de eieren te veel af en komen ze niet meer uit, dus dat moet je even in de gaten houden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De natuur is wreed, ben je te laat met uitkomen, pech gehad, er is geen tweede kans om alsnog uit te komen.
In de natuur overleven alleen de sterkste.
Schuurtje maar dicht, op het nest komt ze nooit meer terug.
Met kippen zie ik het ook wel eens, moeder de kloek is al op pad met de uitgekomen jongen, terwijl er nog eieren zijn, waarin de kuikentjes nog piepen, maar ook dan helaas pindakaas, moeders komt niet meer terug.
Einde voor de kuikens in het ei.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het onderscheid tussen nestvlieders en nestblijvers is vooral scherp bij vogels. Hier behoren veel grote bodembroeders zoals kip, fazant, wilde eend en kievit tot de nestvlieders.
Hun jongen :
hebben donsveren (warmhoudend en camouflerend).
hebben hun ogen open.
kunnen meteen na het uitkomen lopen.
kunnen meestal zelf voedselzoeken. Ze pikken naar alles wat hun voor de snavel komt en ze leren al gauw hun voedsel te herkennen.
Nadat ze korte tijd in het nest gebleven zijn om het dons te drogen, verlaten ze het nest....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weggooien. Moeder eend komt niet meer terug en heeft voldoende aan de kuikens,die ze nu heeft.De kans dat ze terugkomt om opnieuw te gaan broeden is nihil!
Trouwens een dikke plus voor je bezorgdheid!