Kan een 17 jarig meisje trouwen wanneer ze geen toestemming krijgt van haar ouders? [België]

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een slimme meid, wacht met trouwen een lange tijd. Zorg dat deze meid eerst leert zelfstandig te zijn. Zo jong trouwen is vragen om problemen. Eerst studie dan carierre en pas als je onafhankelijk bent pas gaan trouwen. Trouwen is een extraatje op een relatie maar niet noodzakelijk.

Antwoorden (2)

''In België ligt vanaf 1 mei 1990 de grens tussen minderjarigen en volwassenen vastgesteld op de leeftijd van 18 jaar. De jongere onder de 18 jaar wordt als handelingsonbekwaam beschouwd. Niet-ontvoogde minderjarigen zijn in principe algemeen handelingbekwaam. Dit telt voor alle rechten en plichten. Bovendien is hun handelingsbekwaamheid volledig. Dit wil zeggen dat niet-ontvoogde minderjarigen voor het stellen van de rechtshandelingen door de ouders of voogd moeten worden vertegenwoordigd''

Oftewel als antwoord op jou vraag. Nee een 17 jarig meisje kan niet trouwen zonder toestemming van haar ouders aangezien ze een niet-ontvoogde midnerjarige is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je 17 jaar bent, is dit je laaste jaar als minderjarige.
Minderjarige mensen kunnen in België aleen trouwen als de ouder(s) of voogd toestemming hebben gegeven. Hun moeten een verzoek indienen bij de jeugdrechtbank die binnen 15 dagen uitspraak doet. Alle betrokkenen worden ook verhoord. Hoger beroep kan binnen 8 dagen na de vonnis bij het Hof worden ingediend en ook binnen 15 dagen wordt hierover uitspaak gedaan. Tegen dat vonnis is geen verzet meer mogelijk.