hoeveel woorden voor een presentatie van 10 minuten?

ik weet dat zo'n vraag al een keer gesteld is maar daar worden hele verschillende antwoorden op gegeven.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
53.1K
Erna55
9 jaar geleden
Wanneer je de presentatie ongeveer af hebt, dan kun je die oefenen met een klok.
Bekijk of je meer of minder materiaal nodig hebt, en schrap zonodig.
Dan weet je hoeveel woorden jij nodig hebt om 10 minuten te presenteren.

Antwoorden (3)

Het ligt eraan of u een snelle, gemiddelde of langzame spreker bent. Een langzame spreker komt tot 100 woorden per minuut, waar een gemiddelde spreker al tot 130 woorden per minuut komt. Een snelle spreker kan zelfs al tot 160 woorden per minuut komen. Voor een presentatie van 10 minuten zou een langzame spreker dus 1000 woorden kunnen zeggen, een gemiddelde 1300 en een snelle 1600. Natuurlijk zijn er ook nog (hele korte) pauzes tussen de presentatie in, dus zie het als een ruime schatting.

Op deze site kan je precies uitrekenen hoelang je presentatie duurt, en waar ik mijn informatie vandaan heb gehaald:
http://www.debatrix.com/nl/overtuigen/tools/calculator-hoelang-duurt-jouw-speech/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Zo'n 1000 woorden zou ook mijn schatting zijn geweest. Over het lezen van een A-viertje (van ongeveer 250 woorden) doe je zo'n drie minuten. Dan kom je voor een presentatie van 10 minuten wel uit op vier A-viertjes van in totaal zo'n 1000 woorden.
Antoni
9 jaar geleden
Vergeet mijn opmerkingen over de A-viertjes maar. Op verschillende websites lees ik dat op één A-viertje 350 tot 450 woorden staan...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
het ligt er heel erg aan of je het woordelijk voorleest of niet. Toen ik net begon met presentaties houden 'deed' ik 1000 woorden in 10 minuten, maar inmiddels 'kosten' 1000 woorden me zeker 15 minuten, omdat ik meer rekening houdt met het publiek, of ze het lijken te snappen of niet.
Het antwoord is: N(p) woorden voor een presentatie van p minuten.

N(p) bereken je zo: N(p)=N(f) x p/f waarin f een korte testperiode is.

Zonder wiskolder, iedereen spreekt in zijn eigen tempo en stijl met zijn eigen woordkeus en zinsopbouw. En iedere presentatie is anders: uitleggend, vragend, uitdagend, verbaal, visueel etc.
Kies een stukje van presentatie x en spreker y (de jouwe en jij?), tel het aantal woorden, voer dat stukje zo 'echt' mogelijk op (of laat het doen) en meet de tijd zo precies mogelijk. Bereken dan hoeveel van die fragmenten nodig zouden zijn om 10 minuten te vullen en vermenigvuldig het aantal gebruikte woorden daarmee.
Als b.v. 100 woorden 50 seconden scoren, zijn er voor die spreker en die presentatie ONGEVEER 1200 woorden nodig.
Hou rekening met zenuwen en plankenkoorts. Ga je dan iets sneller praten,, of juist langzamer?

Nauwkeuriger wordt het echt niet. Al was het maar omdat er in de praktijk ook nog van alles kan gebeuren: een hoestbui en slok water, onderbreking van de congierge over nog brandende autolichten, slim publiek zodat slides 2-5 kunnen worden overgeslagen, juist oliedom publiek, ingewikkelde vraag tussendoor etc.
Dus geen wonder, die verschillend antwoorden.

Een goeie presentatie kent dan ook 'rek'. Zorg ervoor dat er wat extra materiaal is dat eventueel ingevoegd KAN worden in de tweede helft als er tijd over is, en dat er tegen het einde plekken zijn voorbereid waar kan worden samengevat en ingedikt als de tijd op raakt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Behalve aandacht voor het aantal woorden dat je in tien minuten zou kunnen spreken is de vraag belangrijk wat je eigenlijk wilt presenteren, en voor welke aanpak je daarbij kiest, al dan niet met behulp van afbeeldingen en multimedia. Mensen onthouden minder gesproken tekst dan je zou willen. Beelden zeggen spreekwoordelijk meer dan duizend woorden. Maak telkens duidelijk waar je bent in je verhaal. Het kan handig zijn om extra materiaal bij de hand te hebben voor beantwoording van vragen na afloop. Met een helder verhaal ben je vragen ter verduidelijking tijdens je presentatie een slag voor. Gebruik grotere letters dan gewoonlijk voor de tekst die je uitspreekt. Twee bladzijden A4 met witregels tussen alinea's, en in totaal zo'n 600 tot 800 woorden lijken me genoeg stof voor tien minuten. Beperk je tot de essentie van wat je wilt overbrengen en gebruik aansprekende voorbeelden.