Hoe kan hoogconjunctuur omslaan naar laagconjunctuur?

Op wikipedia staat dat hoogconjunctuur kan omslaan naar laagconjuntuur door onder andere bestedingsinflatie. Maar wat is dat onder andere nou? Dus mijn vraag is eigenlijk, wat moet er gebeuren om van hoog naar laagconjuntuur te gaan?

'ls de productiegroei vertraagt of zelfs negatief wordt dan spreekt men van een recessie. Als de productie lager is dan de productiecapaciteit van een land spreken we van laagconjunctuur. Als de productie groter is dan deze productiecapaciteit heerst een hoogconjunctuur. Op het eerste gezicht lijkt dit vreemd, de totale productie kan immers niet groter zijn dan de maximale productie. Maar omdat de productie wordt gemeten in geldeenheden, hebben prijsschommelingen ook effect op de nationale productie. Wanneer een land in een hoogconjunctuur is, ontstaat er bestedingsinflatie waardoor de prijzen, en dus de productie, stijgen. Hierdoor kan verhoogde groei leiden tot een oververhitting van de economie (overspanning), omdat de effectieve vraag groter is dan de productiecapaciteit van het land. Door onder andere bestedingsinflatie kan de hoogconjunctuur omslaan en begint de neergang naar een laagconjunctuur, een recessie. '

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Economie
5.6K

Antwoorden (1)

Beste Mervedem,

Je vraag is buitengewoon moeilijk te beantwoorden omdat het omslagpunt van hoog- naar laagconjunctuur (en andersom) multi-factorieel is, oftewel afhangt van heel veel verschillend op elkaar inspelende factoren. Dan wordt het al gauw ingewikkeld.

Laat ik daarom proberen het antwoord op je vraag eerst zo algemeen mogelijk te houden door je vraag om te keren: wat zou er nodig zijn om de economische groei constant te doen zijn, in plaats van een opeenvolgende combinatie van groei (hoogconjunctuur) en krimp (laagconjunctuur)?

Voor zo'n constante economische groei heb je een constant toenemende vraag nodig. Dat betekent dus dat er enerzijds wel onbeperkt vraag bij mag komen, maar dat er alleen vraag naar een product of dienst mag wegvallen als daar een gelijke of grotere vraag naar iets anders tegenover staat. Als je de daaruit voort komende economische groei vervolgens wil meten in geld (wel zo duidelijk omdat je daardoor alles terugbrengt naar onderling goed te vergelijken euro's, dollars of wat voor nationale munteenheid dan ook), dan is inflatie (hogere prijzen voor hetzelfde) dus geen probleem, maar deflatie (lagere prijzen voor hetzelfde) wel.

Met andere woorden... in algemene zin komt de omslag van hoogconjunctuur naar laagconjunctuur (en omgekeerd) door: (A) een verandering in de totale vraag en (B) een verandering in het prijspeil binnen een economie.

Als we dat weten, dan kan ik nu je vraag ook specifieker beantwoorden door in de reële economie te zoeken naar omstandigheden die de totale vraag kunnen doen afnemen (met een omslag van hoog- naar laagconjunctuur tot gevolg) en vervolgens weer kunnen doen toenemen (met een omslag van laag- naar hoogconjunctuur tot gevolg). Hetzelfde kunnen we doen voor veranderingen in het prijspeil.

Door de beperking tot maximaal 2500 leestekens heb ik hier helaas alleen nog ruimte voor een paar korte specifieke omstandigheden. (A) komt bijvoorbeeld door veranderingen in (1) het vertrouwensniveau, en/of (2) de hoeveelheid schulden in een economie. En (B) komt bijvoorbeeld door (1) het bijdrukken van geld, en/of (2) een verhoging van het aanbod - zonder een evengrote toename van de vraag - waardoor prijzen dalen.

Ik zal bij een reactie op dit antwoord nog wat boeken noemen die je zou kunnen lezen voor meer informatie en uitgebreidere voorbeelden over de omslag van hoog- naar laagconjunctuur.

Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Mervedem, Zoals beloofd hier nog wat boeken die de veranderingen in vraag en prijspeil - en de gevolgen daarvan op de (hoog- en laag-conjuncturele) economie dieper uitwerken. N.B. onderstaande boeken doen dat tevens op een toegankelijke, prettige en zeer leesbare wijze. * De Basis van het Beleggen (geschreven door Holland Invest);
* Business Cycles - history, theory and investment reality (geschreven door Lars Tvede); en,
* Manias, panics and crashes - a history of financial crises (geschreven door Charles P. Kindleberger). De Basis van het Beleggen is het enige Nederlandse boek dat mij hierover te binnen schiet. Dit boek gaat voornamelijk over beleggen. In dat verband werkt de auteur echter op p. 61 - 63 op heldere wijze de oorzaken voor de hoog- en laagconjunctuur in de vastgoedmarkt uit. De twee Engelse boeken gaan echt alleen over de oorzaken van de omslag van hoogconjunctuur naar laagconjunctuur in de economie, en voldoen dus het beste aan jouw vraag. Ik weet alleen niet of je Engels goed genoeg is om niet-Nederlandse boeken te lezen. Zo ja, dan zou ik van de Engelse boeken beginnen met het boek van Kindleberger. (N.B. als indruk van de betrouwbaarheid van de genoemde boeken kan ik nog melden dat zowel Tvede als Holland Invest aantoonbaar de omslag van hoog- naar laagconjunctuur zagen aankomen die het begin vormde van de huidige financiële crisis. Kindleberger was destijds reeds overleden geloof ik, maar als je zijn boek leest dan snap je dat ik geneigd ben hem op dat punt het voordeel van de twijfel te geven). Ik wens je heel veel leesplezier!