Ik laat mijn ring verkleinen. Zeker 2 maten kleiner. Betekent dit dat er ook minder goud in zit?

Ik heb een trouwring. Te groot, dus laat ik hem verkleinen. De ring moet speciaal omgesmolten worden. Ik vroeg mij of of er dan evenveel goud in zit?
Ook was ik het gaan testen. De ring heb als 21K ring gekocht, maar hij teste zowel op 18K en 21K.
Wat betekent?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Mode
4.5K

Antwoorden (1)

Het moet uit de lengte komen, of uit de breedte. Wanneer je ring kleiner wordt, dan wordt de omtrek kleiner. Er is dus minder goud nodig om de ring te vormen.

De goudsmid zal dus óf wat goud overhouden, óf hij zal de ring wat dikker moeten maken. Bespreek dit vooraf met de juwelier. Dit voorkomt teleurstellingen.

Waarom de twee testen een verschillende uitslag geven weet ik niet, maar over karaten kan ik je wél wat vertellen:

Puur (zuiver) goud is één van de edelmetalen. Het is een dicht maar ook zacht metaal. Voor gebruik moet het gezuiverd worden en voor de meeste doeleinden is een legering (menging) met andere metalen noodzakelijk om het harder te maken. Een puur gouden ring is, als gevolg van de zachte eigenschap van goud erg kwetsbaar. Vandaar dat de meeste gouden ringen feitelijk een legering zijn.

Het gehalte van goud wordt aangeduid in karaat. Eén karaat is dan een 24e massadeel zuiver goud. Dan is 24 karaat dus zuiver goud of als in edelmetaaljargon fijngoud genoemd.

De meest voorkomende goud gehaltes zijn:

Karaat - Percentage - Aanduiding
8 karaat goud - 33,3% goud - 333
14 karaat goud - 58,5% goud - 585
18 karaat goud - 75,0% goud - 750
20 karaat goud - 83,3% goud - 833
21 karaat goud - 87,5% goud - 875
22 karaat goud - 91,7% goud - 917
24 karaat goud - 99,9% goud - 999

Wanneer de goudsmid je ring omsmelt zal de nieuwe ring dus van hetzelfde materiaal = is dezelfde legering = hetzelfde karaat gemaakt zijn.
Puur in grammen kan 'ie dus wel lichter zijn, zoals in het begin uitgelegd.