mijn konijnen rennen weg als ik ze wil aaien wat kan hier aan doen?

sinds ongeveer 5 maanden zijn mijn konijnen heel schuw geworden dit komt doordat we net een puppy hebben gekregen die veel aandacht nodig heeft maar mijn konijnen rennen nu heel snel weg en dat vinden we niet leuk ondertussen zit ik elke dag minimaal een half uur bij het hok en praat tegen ze dat doe ik al een maand maar het helpt niet want ze rennen nog steeds weg

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dank jullie wel ik ga het zeker proberen

Antwoorden (2)

Anders dan honden en poezen komen konijnen zelden naar mensen toe om geaaid te worden. Ze vinden het vaak wel goed dat ze geaaid worden maar zijn er gewoon niet zo dol op dat ze een aai komen halen. Als ze er in hun hok voor wegvluchten is er iets dat ze verontrust en dat zou heel goed je hond kunnen zijn. Mogelijk ruiken ze zijn geur aan je handen. Je zou je handen grondig kunnen wassen voor je je konijnen aanhaalt maar als je ze echt graag wilt aaien pak je ze gewoon op om ze een aai te geven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Onnodig oppakken zou ik zeker niet doen bij een konijn, daar zullen ze niet echt van tot rust komen vrees ik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn ervaringen zijn anders maar dat kan natuurlijk altijd. Het is denk ik de enige manier om dit soort konijnen aan te halen en dat is toch wat veel mensen graag doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
rieneke heeft gelijk. oppakken willen konijnen niet. Aaien wel, als ze dat gewend zijn. Ik denk dat als je ze vroeger kon aaien voordat je een hond had, dat nu ook moet lukken. praten en aandacht geven doe je goed. wellicht wat groenvoer voor ze meenemen, en zorgen dat ze de hond niet ruiken
Ik weet niet hoe je ze benaderd, maar vaak vinden konijnen en knaagdieren het eng als je meteen van boven komt om een aai te geven. Zij zien jou dan als een roofdier. Je ziet dit ook vaak bij cavia's, die gaan dan als een malle door het hok rennen. Benaderen van de zijkant kan misschien werken. Daarbij denk ik idd ook dat de geur van de hond aan je handen zit, dat maakt de angst natuurlijk alleen nog maar groter.. Idd handen grondig wassen of met groente voor ze in je handen aankomen kan helpen. Dan kunnen ze jou en de geur gaan associëren met het lekkers dat je meebrengt. Succes!