Ik ben traag vergeleken met andere mensen. Hoe kan ik sneller worden?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik heb een traag werktempo. Ik denk omdat dat ik wil dat alles zo goed mogelijk is. Ik heb geprobeerd om snel te zijn maar toen deed ik het dan slecht.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
34.9K
Amadea
9 jaar geleden
Het is wel nodig dat de vraag toegelicht wordt, want in welke richting wij moeten denken is nu maar raden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb mijn vraag bewerkt.
Ritsuka
9 jaar geleden
Heb je een goede dagplanning en een idee hoe lang een bepaalde taak hoort te duren?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, maar ik vindt het nogal lastig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Meer zelfvertrouwen krijgen. Perfectionisme wordt veroorzaakt door de angst om fouten te maken
En dan ga je traag werken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eerst en vooral: dat traag werktempo kan je ook uitspelen als een troef: want zoals je zelf al aangeeft wil je alles goed doen en zal je werk dus ook kwaliteitsvol zijn. Verdere tips om toch wat sneller te werken (ik heb zelf in feite ongeveer eenzelfde 'probleem' en bij mij werken ze!): 1. Veel oefenen! Na een tijdje krijg je meer ervaring in routinezaken en wordt je er dubbel zo snel in.
2. Kijk hoe anderen er in slagen snel te werken en probeer zelf eens uit wat zij anders doen om daarin te slagen.
3. Zorg ervoor dat het traag werken niet veroorzaakt wordt door het verliezen van het overzicht over je werk: hou desnoods op een kladblaadje bij waar je op dat moment allemaal mee bezig bent. Dat helpt dan weer tevens bij het:
4. Multitasken! Hoe meer dingen je tegelijk doet, hoe sneller je ze gedaan krijgt!
5. Stel tijdens het multitasken prioriteiten. Doe eerst de dingen waarvan het een ramp zou zijn als ze niet af zouden raken, doe daarna de zaken die het meest tijd in beslag nemen en pas daarna de rest.
6. Begin 5 min vroeger. Start in die 5 min al een belangrijk deel van het werk waar veel tijd inkruipt zodanig dat je al een 'voorsprong' hebt van zodra je collega's toekomen en je afgeleid wordt, samen moet gaan 'acclimatiseren' aan de koffieautomaat of verwacht wordt op de ochtendvergadering.
7. Plan taken slim in: het heeft geen zin om 3 keer voor 3 verschillende taken naar de andere kant van het gebouw te lopen als je deze 3 taken in 1 keer kan afwerken en je je slechts 1 keer moet verplaatsen. Ben je toch een keer wat vergeten, vraag je dan af of het dringend is, misschien kan je het uitstellen tot een volgende verplaatsing zich ook voor een andere taak opdringt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8. Stel jezelf een doel: wanneer je aan een werk begint probeer dan te bedenken wanneer je ermee klaar zou willen zijn. Ben je er vroeger mee klaar: prima! Ben je er later pas mee klaar? Denk dan na over de oorzaak, waar is het misgelopen? Waar ben je te laat mee gestart? En schenk daar dan voortaan meer aandacht aan!
9. Vermijd overbodig werk! Stel bijvoorbeeld dat je moet gaan tanken (ik zeg zo maar wat) doe dat dan niet wanneer de benzinetank nog half vol is want uiteindelijk spendeer je dubbel zoveel tijd dan nodig met het bezoek aan het benzinestation.
10. Wees kritisch over het werk: zijn er geen dingen te bedenken die je doet omdat je ze van collega's hebt geleerd of omdat ze in werkwijzen beschreven staan, maar die eigenlijk overbodig zijn of waar een alternatieve, snellere manier voor is? Misschien zijn dat altneratieven die je werkgever niet altijd even koosjer vindt of gaat het in tegen bepaalde regels of procedures: maar zolang je echt zeker weet dat het meerwerk totaal overbodig is en de alternatieve werkwijze absoluut geen kwaad kan, mag je gerust uitgaan van het gezegde: wat niet weet, niet deert.
11. Vermijd dat persoonlijke problemen of zorgen/afleidingen de oorzaak zijn van je trager werken. Wanneer je afleiding ondervindt omwille van prive-omstandigheden: neem dan even een pauze: probeer 5 min de tijd te nemen om na te denken over hoe je die priveproblemen aanpakt en schrijf dat op! Je zal zien, daarna voel je je veel geruster (je hebt (een deel van) de oplossing en je hebt deze opgeschreven dus vergeten doe je ze niet en dus is het makkelijker het een beetje uit je hoofd te zetten) en je kan je weer voor de volle 100% op je werk concentreren.
12. Last but not least: beloon jezelf wanneer je er dan uiteindelijk in slaagt om sneller te werken. Geniet bijvoorbeeld extra hard van een langere (middag)pauze omdat je weet dat je het werk sneller af had en je je dus een langere pauze kan permitteren. Probeer die extra tijd voor jezelf tijdens je pauze dan ook als een motivatie te beschouwen om snel door te werken.
Ritsuka
9 jaar geleden
Vraag je collega's. Ik heb tips gevraagd bij de snelste collega van de afdeling, en hij had goed advies om efficienter te werken.
Ritsuka
9 jaar geleden
@Daki Bij punt 8 ook afvragen of je verwachte tijd wel realistisch was. Hierbij kun je ook kijken/vragen hoe het bij een collega gaat
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Danku om te antwoorden. Ik ga naar het 4e middelbaar en ik doe de richting kantoor. Deze tips kunnen me zeker helpen!

Antwoorden (3)

Ik vrees dat het antwoord is: dat is bijna niet mogelijk, afhankelijk van wat de oorzaak is van de traagheid.

Je hebt mogelijk last van traag denkvermogen, of lagere verwerkingssnelheid. Google daar maar eens op of je er iets in herkent. Let op: traag denkvermogen heeft niets te maken met intelligentie. Je kunt dus gewoon slim zijn, alles gaat alleen wat langzamer.

Vergelijk het met de slak en de haas in de hardloopwedstrijd. Of laat 2 jongens hardlopen, waarbij je bij één van de twee zijn benen bij elkaar bindt met een touw. Die jongen komt echt wel voorruit maar moet veel kleinere stapjes doen. Als die koste wat kost ook zo snel mogelijk wil gaat hij struikelen over zijn eigen benen (de fouten die je beschrijft) en bovendien, is hij nog steeds langzamer dan de andere tot zijn frustratie.

Als je alleen langzaam bent omdat je onzeker bent en alles 6 x overweegt helpt veel doen en zelfvertrouwen kweken. Het je iets wat hierboven staat, helpt dat eigenlijk allemaal niet.

Maar dan kun je ook eens goed kijken hoe traag je nou werkelijk bent, mogelijk zit het voor een deel tussen je oren. Als je iets net later af hebt, voelt het als veel trager maar mogelijk ben je maar een paar procent langzamer feitelijk. En mogelijk hoef jij nooit meer iets over te doen itt die snelle henkies.

Er zijn wel testen op dus als je er echt last van hebt, stel je de vraag eens bij je huisarts. Die kan dan ook vaststellen wat er evt te winnen is.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Danku om te antwoorden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, voor een liefdevol antwoord
vraag iemand je persoonlijk hierin te begeleiden. Een coach bijvoorbeeld. Veel structuur aanbrengen in je werk en dat blijven oefenen, dat je je werk automatisch gestructureerd doet, en dan het tempo opvoeren bijvoorbeeld.
Oefenen, oefenen, oefenen. Met veel, heel veel discipine.
Succes!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
om te beginnen: er is geen standaard snelheid waar je moet aan beantwoorden. iedereen heeft zijn eigen tempo, en alle tempo's zijn goed. Het is tegenwoordig vaak zo een rush, je hoeft daar niet in mee te gaan. Ik heb bv. ooit een onvoldoende gekregen in de schilderacademie omdat ik "te traag" schilderde. Inderdaad was dat zo, maar ik dacht "ik leer nu schilderen en als ik het onder de knie heb zal het sneller gaan". Nu schilder ik al een tijdje, en inderdaad kan ik al veel sneller schilderen. Mocht ik me toen laten ontmoedigen hebben door de rush die die leerkrachten wilden, dan had ik misschien nooit echt goed leren schilderen.
waar ik meer aandacht zou aan besteden is aan jouw wil om alles "goed" te doen. er is helemaal niets mis met dingen "goed" te willen doen, alleen is het belangrijk je af te vragen wat voor jou hier de drijfveer is.Maak duidelijk wat voor jou "goed" is. als je dat duidelijk hebt kan je dit gebruiken om meer zicht te krijgen op jezelf.
Bv. misschien wil je goed doen omdat je als kind heel strenge/ontevreden... ouders of leerkrachten of weet ik veel had waardoor je altijd het gevoel kreeg dat je het juist helemaal niet goed deed. als je nu nog altijd wil "goed" doen en hier enorm veel tijd aan besteedt en er zelf last van hebt (bv. omdat je niet meer komt tot dingen die je liever zou doen) dan kan het goed zijn om opnieuw je gevoel te voelen dat je hebt bij "goed doen". door het gevoel toe te laten (het gevoel dat je als kind wellicht ook had) kan je dit patroon stelselmatig oplossen.
Dit is natuurlijk maar een fictief voorbeeld, misschien spelen er bij jou heel andere dingen waardoor je denkt "ik moet het goed doen". Ik bedoel hier ook helemaal niet mee dat je jezelf moet veranderen, gewoon toelaten dat jij de dingen op jouw manier en tempo doet en aanvaarden wat je daarbij voelt.
Het belangrijkste is: stop met jezelf op de kop te zitten dat je "te traag" bent. Aanvaard jezelf zoals je bent!
liveisgreat
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"je hoeft daar niet in mee te gaan" Makkelijker gezegd dan gedaan als er bijvoorbeeld ontslag dreigt omdat iemand het gewenste werktempo niet haalt.
liveisgreat
8 jaar geleden
juist Daki, maar dit werd niet gesteld in de vraag. inderdaad kan een traag werktempo negatief zijn voor je beroepsloopbaan. als dit het geval is bij betrokkene, is het - zoals ik suggereerde - goed om na te gaan waarom zij/hij wil dat alles "goed" gebeurt en van mening is dat het "slecht" is als hij/zij trager werkt.
hoe dan ook blijf ik erbij: wij worden in de huidige samenleving enorm opgejaagd. Nog niet te vergelijken met de lageloonlanden natuurlijk waar je 16 uur per dag moet werken, maar wel ook een feit. Het hoog aantal burn-out etc. is niet toevallig. Deze rush kost onze samenleving en organisaties/firma's handenvol geld, dus winst op korte termijn is verlies op lange termijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tja, iemand in het vierde middelbaar zal niet zo snel met dreigend ontslag te maken krijgen. Maar dat neemt niet weg dat het net goed is dat men zich dan al over dergelijke problemen zorgen begint te maken want vroeg of laat begint men aan een beroepsloopbaan en zal men er wel rekening mee moeten houden. Hoe jammer het ook is voor iemand die het steeds goed wil doen en daar zijn tijd voor neemt, als hij trager werkt dan anderen is het aan hem om zich aan te passen en niet aan anderen. Dat is geen stelling waar ik het zelf persoonlijk mee eens ben maar dat zal wel de mening van 'de anderen' zijn. Als het dan de werkgever, die met ontslag dreigt, niet is waar de trage werker mee in de problemen komt dan zullen het de collega's zijn die er problemen mee hebben dat er steeds werk voor hen blijft liggen omdat de ander te traag is of die het niet zo fijn vinden dat een van hun collega's het werk zo goed doet omdat ze bang zijn dat hun werkgever dan spoedig ook van hen zal verwachten dat ze hun tijd nemen voor het betere werk. Bovendien moet men zich afvragen wanneer de trage werker het meest last zal hebben van deze 'rush'. Inderdaad: wanneer hij traag en goed blijft werken, want dan zal hij niet alles rond krijgen en zich net meer opgejaagd voelen. Aan de andere kant: wanneer de trage werker sneller leert werken en wel alles gedaan krijgt dan zal hij de 'rush' voorblijven en zich niet (zo) opgejaagd voelen. Ikzelf heb het allemaal meegemaakt en net door sneller te beginnen werken en minder stil te staan bij de kwaliteit van het werk (waarmee ik niet wil zeggen dat ik geen voldoende kwaliteitsvol werk aflever, wel dat ik mij niet meer bezig hou met overdreven kwaliteitsvol te werken) voel ik mij minder opgejaagd, minder zenuwachtig, minder onzeker. En gaandeweg leer je sneller werken. Alles wat ik mezelf zo heb geleerd om sneller te werken heb ik in de tips in de reactiesectie verwerkt. Dankzij deze tips krijg ik tegenwoordig op 2 à 4 uur af waar ik vroeger een hele dag voor nodig had. Op een werkdag van 8 uur betekent dat, dat ik 4 tot 6 uur tijd over heb voor met een beetje geluk 'aangenamere' bezigheden en met een beetje pech onverwachte situaties en vooral in dat laatste geval hoef ik mij dan minder zorgen te maken over de tijd.. Kortom: hoewel het niet altijd fijn is om je principes opzij te zetten en sneller maar minder kwaliteitsvol te gaan werken is dat toch iets waar men de vruchten van zal plukken als men zich daarmee aanpast aan de verwachtingen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En van de werkgever uit die gejaagdheid vermijden en niet te denken aan "winst op korte termijn" is ook makkelijker gezegd, want wat voor de ene werkgever "winst op korte termijn" is, is voor de andere "het vermijden van verlies op korte termijn" en dat is dan weer verlies dat zou moeten doorgerekend worden aan de klant waardoor er misschien weer klanten verloren gaan en het dus nog meer verlies betekent. Oftewel: die burnouts en dergelijke: allemaal fijne termen en redenen voor vakbonden om weer eens een zinloze staking mee in het leven te roepen maar uiteindelijk wordt niemand er echt beter van. Correctie: alleen de vakbondsdelegees, want doen alsof ze inzitten met de werknemers (in de hoop dat deze laatste niet verder nadenkt) is wel electoraal interessant.