is het mogelijk dat 5 radiator warmtemeters een jaar later dezelfde verhoging in % weergeven?

In de flat waar ik woon hebben we blokverwarming, en op alle radiatoren zitten warmtemeters. Deze digitale meters meten het warmteverbruik van de radiatoren. Nu is bij 1 bewoner de waarden van 5 meters tov de waarden van het jaar daarvoor met 78,8% gestegen.
Let op: het gaat mij niet om de hoogte van de stijging!
Waar het om gaat is dat die 5 meters allen hetzelfde percentage, tot zelfs 1 decimaal (cijfer achter de komma), gestegen zijn.
Ik heb geen kennis van kansberekening maar volgens mij is dat niet mogelijk. Volgens mij is de kans op het winnen van een redelijke prijs in de Staatsloterij, is die kans hoger.

Denken jullie dat dit mogelijk is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als alle 5 de radiatoren helemaal open staan. Dan is het toch normaal dat ze dezelfde warmte geven. En dat de meters dus hetzelfde meten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Vics
Als ze allemaal in een vrije ruimte zouden staan, bv buiten, dan zou dat kunnen. Maar ... De meters staan een jaar lang allemaal op dezelfde stand open?
En dan gebruiken de radiatoren ook allemaal "evenveel" warmte?
Gebruikelijk stopt een radiator met verwarmen als de ruimte temperatuur heeft bereikt. Bij de ene ruimte zal dat sneller gaan dan bij de andere ruimte. Ik denk zelfs in jouw geval, als radiatoren hele jaar op dezelfde standen openstaan, dat de kans alleen maar klein er wordt dat de verhoging van die meters allemaal gelijk is.
Nog kleiner dan eigenlijk al niet mogelijk?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oké dan heb ik ook weer wat geleerd. Ik heb er idd geen verstand van en vandaar ook een reactie een geen antwoord.
Bij mij thuis staan in ieder geval niet alle radiatoren altijd open.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Vics
In de situatie die je schets, en met radiatoren exact afgestemd op de ruimte waar ze in staan, en de ruimtes allen dezelfde condities hebben (noord/oost/zuid/west gerelateerd) dan zouden de meters exact dezelfde verhoging weer moeten geven. Dan zijn ze nl goed geijkt.
Bedankt voor je reactie
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe is de situatie bij de andere bewoners in de flat? Komt het vaker voor dat de percentage precies eender zijn? Ik kan me bijna niet voorstellen dat 5x eenzelfde uitkomst reëel is!

Antwoorden (2)

Ja dat is mogelijk, indien de stand van de radiatoren constant is.
Als er niet aan wordt gedraaid.

Simpel gezien kun je een radiator vergelijken met een zandloper,

Als een huis bijvoorbeeld 7 radiatoren heeft moet je je een brede zandloper voorstellen met 7 parallelle openingen aan de onderkant.
Elke opening wordt gevoed uit hetzelfde voorraadvat.
De zand staat dus in elke zandloper even hoog.

Omdat de openingen van de zandloper niet gelijk zijn van diameter, stroomt er uit elk van de zeven gaten een andere hoeveelheid zand. De hoeveelheid die er elk jaar uitstroomt is verschillend voor elke opening maar de uitgestroomde hoeveelheid per opening is elk jaar constant, omdat de grote van elke opening constant is en ook de hoogte van de zandkolom.

Door elk van de 7 radiatoren van het huis stroom een andere hoeveelheid water. De hoeveelheid is afhankelijk van de weerstand van de radiator en de weerstand van de toe- en afvoerleiding van die radiator.
De pomp is ook constant, omdat die elke dag en elk jaar de zelfde hoeveelheid water rondpompt.

De warmtebehoefte bij een koude of warme winter, wordt geregeld door de watertemperatuur van het systeem te variëren. Bij een koude winter stroomt er gemiddeld warmer water door het systeem dan bij een warme winter.

Omdat de temperatuurvariatie voor elke individuele radiator gelijk is aan die van alle anderen, geven de meters dezelfde verhoging aan.

Toegevoegd na 3 minuten:
Sorry, het is niet "de zand" maar "het zand".
In het Limburgs dialect is het "de" zand.
Ik denk in het Limburgs.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat ik bij Vics ook antwoord, zou het alleen kunnen in een perfect afgestelde situatie. Die is er in een woning nooit. Radiator is nooit 100% afgestemd op een ruimte. Niet elke ruimte is gesitueerd op de zelfde gevel. Tot zover reactie op je eerste zin.
De rest van je verhaal klopt niet.
Er zijn teveel invloeden in een woning die dit niet mogelijk maken. Daarbij de gebruiker. Ik kan ook zeggen dat de kans 50% is dat de meters allemaal gelijke verhoging tonen. Of dat gebeurt wel, of dat gebeurt niet.
Je moet er naar kijken obv kansberekening.
Edraket
8 jaar geleden
Het gaat er niet om of een radiator perfect of niet perfect is afgestemd op een ruimte.
We hebben het over de hoeveelheid energie die aan een radiator wordt toegevoerd.
Als die radiator te groot of te klein is, is hij elk jaar te groot of te klein. Invloeden in de woning hebben geen invloed op de warmtemeters. De meters meten de hoeveelheid warmte die door de radiator gaat. Die is afhankelijk van de temperatuur van het water, (die bij elk van de zeven radiatoren hetzelfde is). Invloeden in de woning resulteren in een andere temperatuur in een kamer, maar de aangeleverde warmte voor die kamer is en blijft "gelijk". Een gesloten systeem heeft totaal niets met kansberekening van doen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je laatste zin geeft al aan dat je mijn vraag niet begrijpt. Daarnaast zou jij je moeten verdiepen in het systeem van blokverwarming. Dan praten we weer. Als ik een beker met 5 dobbelstenen heb, dobbelstenen met 78 zijden, dan is het volgens jou mogelijk dat bij een worp alle dobbelstenen op de waarde 78 terecht komen. En eigenlijk met decimaal zou ik moeten stellen 788 zijden. Als jij denkt dat dat mogelijk is, leg me dat dan eens uit alsof ik een kind van 4 ben.
Ja dat is mogelijk als alle 5 meters een gelijk deel van toegenomen collectief registreren. Deze apparaten meten wat de onderlinge afname ten opzichte van het totaal is. Dit is de hoofdaansluiting van het blok c.q. appartementencomplex.

Voorbeeld:
Als 1 van de 2 woningen in een appartementen complex stookt en de andere woning stookt het hele jaar niet, dan betaalt woning 1 100% van de totale stookkosten die door het complex zijn ingekocht. * Met uitzondering van kosten zoals vastrecht.