Wat betekend:...

`Hij was de grondlegger van het humanisme`

ik heb het aan mijn broer gevraagd maar hij wist het ook niet...

Toegevoegd na 3 minuten:
[Sorry `Betekend` moet met een T achteraan.]

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Dat hij degene was die humanisme uitvond/bedacht/voor het eerst uitvoerde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Grondlegger is de persoon die de fundamenten van iets legt; oprichter; stichter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grondlegger is degene die de basis gelegd heeft, of een stichter van iets.
Een soort 'uitvinder' dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met de term 'humanisme' wordt in deze context (die van Francesco Petrarca) het renaissance-humanisme aangeduid. Dit is dus het vernieuwde humanisme dat de filosofen van de renaissance baseerden op het 'antieke' humanisme van de Oudheid.

Het renaissance-humanisme (meestal kortweg humanisme genoemd) is een moderne benaming voor een intellectuele beweging in de tijd van de Renaissance, die voor het eerst door Francesco Petrarca op gang werd gebracht en belichaamd. Zij had in Florence haar voornaamste centrum en verspreidde zich in meer of mindere mate over het merendeel van Europa. Kenmerkend was het besef, tot een nieuw tijdperk te behoren, en de noodzaak, om zich af te keren van het verleden van de voorgaande eeuwen. Dit verleden werd door de humanisten als middeleeuwen gedefinieerd en scherp afgewezen. Hiertegenover werd de oudheid als absolute toonaangevend norm voor alle levenssferen gesteld. Het winnen van een directe toegang tot deze norm in haar oorspronkelijke, onvervalste vorm, de "terugkeer naar de bronnen" (Latijn: ad fontes), stond centraal in het Renaissance-humanisme.