Mag ik mijn kat extra zout in de vorm van een zeer lichte boullion met dit warme weer? Hij is megasloom en likt zweet van mijn been.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in kattenvoer zit gemiddeld al veel zout. Misschien een extra voedingsmoment?
Of anders een klein stukje worst of kaas. Die zijn ook vrij zout, en kunnen voor een keer niet heel veel kwaad. Zorg wel voor veel vers drinkwater, en ververs dit regelmatig!
Erna55
8 jaar geleden
Heb je eraan gedacht dat je been ook nat is en dat hij mogelijk lekker dichtbij drinkt ?
Wat dat hij als je een natte vinger voor zijn snoet houdt ?
Rieneke1
8 jaar geleden
Nee, je kat is zeker niet gebaat bij extra zout!
Heeft hij voldoende water tot zijn beschikking?
En sloom door de hitte is niet zo vreemd, maar megasloom plus je been aflikken?
Hou je kat maar goed in de gaten: hoe is de kleur van het tandvlees, niet te licht?
En hoe is de ademhaling, niet al te snel en oppervlakkig?
Hoe zit het met eten?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad geen extra zout geven, daar kunnen hun nieren niet (goed) tegen. Zorg voor voldoende fris water. Sommige katten drinken slecht, dan kan het geen kwaad ze een handje te helpen: zorg in elk geval voor voldoende fris water en drinkt hij dat niet, probeer dan of hij wel uit een licht stromende kraan wil drinken, of doe wat kattenmelk door het water zodat ze dat opdrinken. Nat voer of vers vlees geven helpt natuurlijk ook, eventueel kun je daar nog wat extra water door of over doen.

Het beste antwoord

Wanneer een kat zweet oplikt betekent het niet dat hij/zij een zouttekort heeft. Een kat zal niet zweten als hij teveel warmte kwijt wil raken maar hij/zij zal gaan likken en /of hijgen. Uiteraard heeft het beestje zweetklieren, maar het zweet dat daaruit geproduceerd wordt heeft andere functies.

Het dient ertoe om voedsel aan zijn huid te geven en afvalstoffen uit te scheiden. Ook houdt het de huid soepel en zorgt voor afweer tegen gevaarlijke stoffen en microben.

Het is bekend dat veel katten de geur van menselijk zweet erg aantrekkelijk vinden. Je moet het echter niet zien als een soort zouttekort en het is nooit een goed idee om iets als keukenzout of maggiblokjes aan een kat te geven. Dit is natriumchloride an dat is iets anders dan natrium. Je hebt kans dat de nieren daarop reageren, want een kat heeft gewoon gevoelige nieren. Met deze warmte zijn de meeste dieren sloom en houden zich rustig. Zelfs mijn kater ligt in de tuin onder de meidoorn met boven zich volop kwetterende vogeltjes. Hij is nog te sloom om te reageren op hun uitddagend gedrag en dat doen ze! ;-)
amc
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wij mensen verliezen zout door zweten maar katten zweten niet omdat ze een dikke pels hebben waardoor het zweet niet zou kunnen verdampen. Zoutgebrek zal de reden van het likken niet zijn. Geef hem gewoon lekker fris water zo veel hij lust. En neem er zelf ook eentje.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee. Geen zout geven. Veel dieren kunnen zout niet goed verdragen.
Wat je wel kunt doen:
zorg vaker voor schoon, fris drinkwater;
geef de kat evt. vaker te eten: nat voer i.d.v.v. een goed merk blikvoer geeft ook extra vocht;
vries een fles water in en leg dit gewikkeld in een handdoek in de mand van de kat, ook een tegel die je een tijdje in de vriezer legt vinden ze heerlijk om op te liggen;
houd je kat binnen: zo kun je hem goed in de gaten houden, controleren of hij nog wel plast op de bak (als je kat dit echt niet wil laat hem dan alleen 's ochtends en 's avonds naar buiten gaan).

Als je kat niet meer eet, heel veel water drinkt en koorts krijgt kan een bezoek aan de dierenarts zeker nodig zijn. Dan kan je kat door de hitte bevangen zijn (zonnesteek) en zal de dierenarts de nodige tekorten toevoegen d.m.v. een injectie of infuus.