Mag de huisbaas iemand anders zijn klusjes laten doen?

Goedendag,

Mijn huisbaas doet helemaal niks voor ons. Als we hem sms-en, mailen of contact willen zoeken met hem reageert hij nooit.

Nu is het zo dat de huisbaas onze reservesleutels heeft afgepakt. Hij heeft ze gegeven aan zijn broer en aan zijn dochter.

Dit is het oude huis van zijn broer en zijn broer wil wel eens spullen uit de kelder pakken wat van hem is. Hij komt dan zomaar zonder dat we het weten binnen... Dit mag niet toch? Het huis staat op de naam van mijn huisbaas.

Zijn dochter denkt dat zij de nieuwe huisbaas is, ze beslist over hoe en wat wij moeten doen. Zij bepaald nu alle regels en is vreselijk streng. Ze eist van ons dingen en verwacht dat we eraan houden.
Ik vind het echt een vreselijke heks, ook omdat ik denk van jij bent niet mijn huisbaas heb ik echt serieus een hekel aan haar gekregen.

Ik heb al tegen haar gezegd dat als mijn eigen huisbaas (de huisbaas die in mijn contract staat) niet reageert ik maatregelen ga treffen.

Wat kan ik precies doen en mag de huisbaas zomaar zijn dochter al zijn klusjes laten doen en mij dingen laten eisen?

Toegevoegd na 29 minuten:
Oh , ik heb trouwens al paar keer gezegd tegen de huisbaas, broer en zus dat ze niet zomaar het huis mogen betreden. Maar ze hebben daar schijt aan en doen het telkens nog een keer. Wat kan ik hieraan doen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2K
ronron1212
8 jaar geleden
Volg er niet veel van woon je in een geheel huis of op een kamer?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Studentenkamer
Ivana
8 jaar geleden
Jij huurt een studentenkamer, daar mogen ze niet komen. De rest van het huis hebben ze vrij toegang. Voor zover het je eigen kamer betreft mogen ze geen eisen stellen en jou in de deelruimtes (keuken, badkamer, toilet) ook het woongenot niet vergallen. Ze kunnen je zeggen dat je de gangen vrij moet houden en geen harde muziek mag draaien, zodat anderen er last van hebben. Normale gedragsregels dus.
Als de huisbaas de orde in handen legt van broer of dochter is daar niets op tegen.
Erna55
8 jaar geleden
----"Zij bepaald nu alle regels en is vreselijk streng. Ze eist van ons dingen en verwacht dat we eraan houden." ----
Over welke regels heb je het ? De huisbaas mag iedereen toelaten in het huis. Niet in jouw kamer.
De huisbaas mag iedereen vragen om orde op zaken te stellen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zij (de dochter van de huisbaas) bepaald nu wanneer en hoe we het geld moeten overmaken, zij eist dat we het nu elk 25ste van de maand het geld overmaken en als we het een dag later doen dan gaat ze ons 10x opbellen van waar het geld blijft. Als wij dingen willen overleggen met de huisbaas dan gaat dat nu via haar. Ik wil mijn prive omstandigheden niet tegen haar vertellen. Mijn huisbaas weet ervan en niemand anders hoeft dit te weten. Ik vind het raar dat zij ook de sleutel heeft van het huis en af en toe zomaar binnen komt. Wat ik las was dat de huisbaas op geen enkele wijze het huis mag betreden zonder toestemming/afspraak gemaakt te hebben met de gehuurde. Onze keuken is verbouwd (wat nu eigenlijk nog steeds niet af is) en hebben we twee weken niet kunnen koken. Ik wilde met mijn huisbaas overleggen waar we onze spullen tijdens de verbouwing neer konden leggen en hoe we gaan koken. ''Ga maar naar je ouders of bedenk een eigen oplossing'' kregen we als antwoord. Ik vond dit erg vreemd. Mijn ouders wonen niet hier in Nederland. En is het niet zo dat de huisbaas mijn vragen gewoon moet beantwoorden? Daar ben je huisbaas voor toch?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De dochter van de huisbaas antwoorde dit...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Komen ze (dochter en huisbaas) nou in je kamer of in je huis? Huis mag volgens mij maar je eigen kamer niet.
Erna55
8 jaar geleden
De huurbaas mag het aan een ander overlaten om de huur te innen. De 25 ste moet het geld overgemaakt zijn. Wat snap je daar niet aan ?
De 25 ste moet er betaald zijn. Dat doe je niet. Pas als ze meer dan 10 keer gebeld heeft. Voor overleggen zul je het met haar moeten doen.
Je privé- omstandigheden hoef je niet aan haar te vertellen. Wanneer iemand een volledig huis gehuurd heeft mag een verhuurder niet zomaar binnen komen. Maar jullie hebben slechts een kamer gehuurd. De huurbaas ( of wie hij aangewezen heeft ) mag altijd het huis in. Wanneer jullie niet op tijd de huur overmaken, wanneer jullie zelf niet redelijk zijn, wanneer jullie denken de huurbaas de toegang tot het pand te kunnen ontzeggen, dan snap ik wel dat je zelf moet uitzoeken waar je je spullen gaat opslaan tijdens de keuken Verbouwing Als je zelf redelijk, vriendelijk en aardig doet, dan zijn mensen eerder bereid om iets terug te doen.
Wanneer je geen respect toont, ( ook aan de dochter) dan is het logisch dat je geen extra hulp krijgt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je werkt wil je ook weten wanneer je je salaris krijgt, je hebt tenslotte je vaste lasten. Ook je huisarts heeft zijn vaste lasten en wil graag op een vaste datum zijn huur ontvangen, lijkt me niet onredelijk. Ook staat het de verhuurder vrij om zijn taken aan anderen over te dragen, wat ze naar mijn mening ook prima uitvoeren. Zoals gezegd mogen de eigenaar en zijn dochter of anderen, niet jouw kamer betreden, zonder jouw toestemming. Maar met het naar binnen gaan van de woning doen ze niets verkeerd. Het zou prettig voor jou/jullie geweest zijn, als er een ruimte was, waar je je keukenspullen had kunnen bergen, echter is de zorg hiervoor ook geen verplichting voor de huisbaas. Ik denk ook dat je blij moet zijn, dat er orde is in het huis, veel studenten zitten te vervuilen in hun woning. Het grote verschil tussen een woonruimte huren en kopen, zit hem in wie de regels bepaald. Pas je dus aan aan de situatie. Je hebt niets om over te klagen, of om aan te klagen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik snap jullie maar een paar dingen. In het contract staat voor het eerste van de maand het huur overmaken. Wij betalen allemaal keurig en netjes en zijn gewoon sociale vriendelijke mensen. We reageren altijd netjes en zoeken altijd naar een oplossing. Vorig jaar heb ik de hele tuin omgebouwd omdat ik dit graag wilde hebben en niemand wat aan deed. Ik heb de hallen een nieuwe lakje gegeven omdat ik dit mijn huisgenoten gunde en nog veel verf over had. Ik ben geen 16 meer en weet heus wel dat de regel voor wat, hoort wat bestaat. Ik vind het alleen heel apart dat zomaar onaangekondigd iemand anders met onze zaken gaat bemoeien terwijl we aan het begin niet eens wisten wie ze was. In het huurcontract staat voor het eerste van de maand...
Mijn loon komt altijd pas de 28ste binnen, dit weet ze, ik moet maar een oplossing hiervoor verzinnen. Studiefinanciering krijg ik niet. Ik heb het Juridisch Loket net gesproken en ze hebben mij duidelijk antwoord gegeven:
De huisbaas mag op geen enkele manier het huis betreden zonder toestemming en/of afspraak of je nu thuis bent of niet. Hij mag alleen bij nood/spoed situaties het huis betreden. Anders mogen wij de toegang ontzeggen. De huisbaas mag iemand anders zijn taken laten doen, dit moet echter via brief en handtekening bevestigd worden. i.v.m met privacy. Je hoeft je alleen aan te houden wat in het huurcontract staat. Dus als er in mijn geval staat voor het eerste van de maand, dan is het ook voor het eerste van de maand. Als de huisbaas niet reageert en je probleem word niet opgelost sta je in principe in je recht om zelf een vakman in te schakelen en de rekening vervolgens bij je huisbaas neer te leggen. Als de huisbaas geen oplossing voor je vind of je huisbaas heeft niet overlegd hoe je kan koken tijdens een verbouwing dan mag je aan het eind van de verbouwing de kosten van het eten die je hebt gehaald van je maandelijkse huur aftrekken. Gaat de huisbaas hiermee niet akkoord dan mag je naar de huurcommissie gaan. Let er wel op dat je duidelijke foto's moet maken van hoe de keuken eruit ziet en je moet zeker weten dat er echt geen andere oplossing was. Mocht de huisbaas hierover klagen en vervelend doen dan kun je naar de huurcommissie gaan en vertellen dat de huisbaas geen goed gedrag vertoond.

Het beste antwoord

Er is een verschil tussen eigenaar en gebruiker van het pand.
Je kunt wel eigenaar zijn, maar het pand niet mogen gebruiken. Alleen de gebruiker mag het pand gebruiken. Nu is er recht van overpad en zijn er gemeenschappelijke ruimtes.

Ik ken de situatie niet, maar in geval van meerdere gebruikers in een pand met een eigenaar die er niet woont of geen gebruiker van het pand is, dan mag de eigenaar alleen komen in de gemeenschappelijke ruimte. En dient voor elke handeling of het nu een reparatie of onderhoud altijd toestemming vragen en een afspraak maken.

Om die reden dient de huisbaas bij het teken van de huurcontract alle sleutels te geven en geen reserve sleutels te houden.

Jammer genoeg gebruikt de broer van de eigenaar de kelder. Dus hij heeft toegang tot de kelder. Maar alleen tot de kelder en dient hiervoor een afspraak te maken als het niet via een gemeenschappelijke ruimte bereikbaar is.

Daar er geen contact is met de eigenaar kan de eigenaar ook geen afspraak maak tot bezoek. Dus de weg is meld dat er geen gebruik meer gemaakt mag worden van de reserve sleutels, dan jullie de sleutels binnen 14 dagen terug willen. Als de sleutels niet binnen een redelijke periode terug zijn dan of dat het blijkt dat niet alle sleutels zijn ingeleverd bij de gebruiker, dan wordt op de kosten van de eigenaar nieuwe sloten geplaatst.

Alle rechten en plichten kun je in de toegevoegde link na lezen.