Gesteld dat uw huis inmiddels hypotheek vrij is, dan is de gehele opbrengst uit de verkoop van uw huis incl. een eventuele winst voor u belastingvrij.
Het valt dus niet in box 1, inkomen uit bedrijf of beroep.

De opbrengst valt wellicht echter wel in box 3 waarin een vermogensrendement heffing geldt over vermogens groter dan 20.000 euro voor een alleenstaande, 40.000 euro voor gehuwden en samenwonenden (de 4% fictieve rendementsaanwas ).
Die heffing is vooralsnog 1,2% over het niet vrijgestelde deel van het vermogen en wordt geheven over het jaar waarin dit vermogen is ontstaan en de jaren daarna voorzover het vermogen boven de vrijstellingsgrens blijft.

Volgens berichten in de media wordt deze vrijstelling vermogensgrens vanaf 2016 verhoogt ten gunste van de belastingbetaler maar worden de heffingstarieven ook hoger naarmate men meer eigen vermogen bezit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
fisbel
8 jaar geleden
De Telegraaf stelt in een artikel van vrijdag 28 augustus 2015 dat de verhoging van de vrijstellingsgrens en de wijzigingen in heffingstarieven pas in 2017 zouden ingaan. Zie: http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/24425996/__Meer_belasting_rijkere_Nederlander__.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je nu verkoopt en het geld direct opmaakt hoef je ook geen vermogensrendementsheffing in boc 3 te betalen. De peildatum is nl. 1 januari 2015. De volgende peildatum is 2016. Zorg dus dat het voor die laatste datum opgesnoept is.