Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet ik me in de gemeente inschrijven waar ik op kamers ga?

Hallo,

Ik heb een vraagje over de inschrijving bij de gemeente. Ik kom uit Noord-Holland, gemeente Opmeer, en woon sinds twee weken op kamers in Leeuwarden. Ik ben 17 jaar oud, ik val onder het leenstelsel en ik studeer HBO. Nu vroeg ik me af, is het verplicht me in te schrijven in de gemeente Leeuwarden? Ik zie namelijk niet waarom het voor mij handig zou zijn. Ik ontvang niet meer geld aangezien de uitwonende beurs is afgeschaft en ik ontvang nog geen huursubsidie. Daarnaast ben ik in de weekenden en de vakanties gewoon thuis.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.3K
Antoni
8 jaar geleden
Het is voor de overheden (de rijksoverheid, de provincie en de gemeente) handig (en nodig) om te weten waar de burgers precies wonen zodat ze de juiste belastingen aan iedere burger kunnen opleggen en de juiste voorzieningen voor de burgers kunnen verzorgen. Die voorzieningen zijn onder meer gebaseerd op het aantal inwoners van de gemeenten waarin die voorzieningen worden getroffen. Voor de burger is het correct ingeschreven staan onder meer handig omdat hij dan bij verkiezingen kan gaan stemmen in de gemeente waar hij woont. Verder zal hij dan gebruik kunnen maken van de gemeentelijke voorzieningen en daar op de juiste manier voor kunnen betalen. Denk bijvoorbeeld aan de rioolvoorzieningen of aan de gemeentelijke vuilnisophaaldienst.
Ritsuka
8 jaar geleden
Je moet je inschrijven waar jij woont, en dat is Leeuwarden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Het is niet geloofwaardig dat u elke dag heen en weer zou reizen van Opmeer naar Leeuwarden en terug. Het centrum van uw activiteiten ligt in Leeuwarden. Daarom moet u zich uitschrijven uit de ouderlijke woning en inschrijven op uw huidige adres.

Uw verhuizing moet u volgens de wet binnen 5 dagen na het wijzigen van uw adres doorgeven. De dag waarop de aangifte is ontvangen, geldt als de datum van verhuizing, tenzij u opgeeft dat u later verhuist. Dan geldt de opgegeven datum. Gemeenten kunnen sinds 1 januari 2014 een boete opleggen die kan oplopen tot € 325 als u belangrijke wijzigingen niet op tijd doorgeeft aan de gemeente. Zo moet een nieuw adres binnen 5 dagen na de verhuizing bij de gemeente binnen zijn.
(Lees meer...)
fisbel
8 jaar geleden
ja, je moet je inschrijven in gemeente waar je daadwerkelijk woont, en dat is in jouw geval Leeuwarden (dat je de meeste weekenden elders bent doet er niet toe; de meeste nachten slaap je in Leeuwarden en dat telt).

Met 'handig' heeft dat verder niets te maken, het is gewoon verplicht.
(Lees meer...)
tinus1969
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding