Ja, dit kan absoluut. Maar dat hangt ook van het middel af.

Een voorbeeld. Voor transseksuelen (transmannen, van vrouw naar man) geldt dat ze testosteron moeten nemen. Dit kan dmv een spuit (ik meen 1x per week) of dmv een zalf (ik meen dagelijks een zakje). Hierin wordt een zalf met daarin testosteron opgelost op de huid gesmeerd. De testosteron wordt uiteindelijk in de bloedbaan opgenomen.

Er zijn ook zalven die puur de huid behandelen. Denk aan de niveau achtige dingen. Deze vetten de huid in. Het kan best zijn dat een heel klein percentage van wat gesmeerd wordt toch opgenomen wordt, maar dit wordt dan al snel door het lichaam verwijderd.

Kortom, wat je smeert (lotion of een creme/zalf) kan opgenomen worden door de huid en kan uiteindelijk in de bloedbaan terecht komen. Maar de huis- tuin- en keukenmiddelen zullen dit niet hebben. Medicijnen die op de huid gesmeerd worden kunnen wel in de bloedbaan terecht komen als ze op die manier ontworpen zijn.
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Plus. Zo zijn er bijv. Morfinepleisters, nicotinepleisters etc.
Ja, dat is mogelijk bij medische zalven, crèmes en gels, normaal gesproken kan een huidverzorgingsproduct dit niet, tenzij de huid beschadigd is. Omdat alleen de bovenste laag van de opperhuid (de hoornlaag) doordringbaar is, die door de zuurmantel afgeschermd is van de daaropvolgende lagen en daardoor deze producten niet dieper door kunnen laten. Deze producten zorgen ervoor dat de huid gehydrateerd blijft (het vocht kan blijven vasthouden in de huid).
Medicinale zalven, crèmes en gels bevatten een extra zuur bestanddeel dat de zuurmantel tijdelijk teniet doet, wat het wel eventjes mogelijk maakt het middel door de hoornlaag te laten gaan en zo in de bloedbaan terecht te komen. De zuurmantel hersteld zich snel, daarom moet het medicijn wel snel worden opgenomen. Echter is het wel zo dat deze middelen langzamer werken, dan middelen die via de mond, anus, of injectie worden toegediend en het daardoor meestal langer duurt tot de klacht verminderd of verdwijnt, ook werkt dit alleen bij aandoeningen die niet te diep onder het huidoppervlak liggen (denk bijvoorbeeld aan psoriasis, of oppervlakkige ontstekingen).
Een middel als Voltaren bijvoorbeeld werkt prima bij de vingerkootjes (vlak onder de huid), maar niet of veel minder bij het kniegewricht (dieper gelegen). Zalven, crèmes en gels die als medicatie worden gebruikt kunnen ook niet voor iedere klacht worden ingezet hierdoor.