waarom geef je een kind cadeaus bij eerste communie?

Vandaag is de eerste communie van mijn nichtje in de RK. Ik zal maar even in het midden lateb wat ik daar van vind maar ik vroeg me meer af waarom de kinderen naderhand beladen worden met cadeaus. Waar vind dat zijn oorsprong?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Omdat het een gewoonte is bij een feest een cadeau te geven. De eerste volledige deelname van een kind aan de Eucharistie is een feest.

De gedachte is echter dat de attenties bij dit feest een relatie hebben hiermee. Denk aan een cadeautje als een kinderbijbel, een sieraad als een kruisje of een armband met de symbolen van geloof/hoop/liefde (kruis, anker, hart), een rozenkrans, een beeldje van de patroonheilige van het kind, e.d. Een andere categorie cadeaus dus dan bij de verjaardag of met sinterklaas.

Helaas staat de betekenis van de eerste H. Communie velen niet meer helder voor de geest. De kinderen niet, hun ouders niet en de gasten op het feest niet. Het bescheiden feestje thuis wordt vervangen door een uitbundig festijn met ingehuurde trampoline of het vindt zelfs plaats in een horecagelegenheid. De cadeaus hebben veelal geen relatie meer met de kerkelijke viering. Kosten noch moeite worden gespaard voor uiterlijk vertoon in de vorm van een uit de kluiten gewassen kinderfeestje. Jammer, heel erg jammer.

De inzet van pastoors die hun best doen om meer werk te maken van de catechetische voorbereiding en verdieping en op dat gebied ook medewerking vragen van de ouders wordt vaak niet gewaardeerd. Het resultaat is er dan ook naar: de meeste kinderen en ouders zie je de volgende weken niet meer terug in de kerk. Het zou daarom misschien een idee zijn om de eerste H. Communie pas weer op latere leeftijd te laten doen maar daar moet "Rome" een beslissing over nemen.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Zoals u het beschreven heeft is ook precies zoals het zich vandaag voltrokken heeft incl. de trampoline hoor. De cadeaus voerden de boventoon en leek het doel te zijn van de viering. Ik heb zelf verder sowieso niks met de gebruiken van de RK en dit hele ritueel komt mij alleen maar geforceerd over. Laat staan dat het in mijjn ogen zelfs eng over komt. Daarbij lijken de cadeaus het middel bij uitstek om kinderen over te halen een eerste communie te laten doen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Brick 81
Dit gebeuren zoals jij het omschrijft heeft niets te maken met het geloof. De gedachtegang achter de 1e heilige communie is niets meer of minder dan de kinderen te betrekken in de rite van de kerk en deze zo de leer van de kerk bij te brengen. Na een aantal jaren (variërend tussen de 12 en de 15) kan het kind zijn gelofte naar de kerk zelf te doen doormiddel van het vormsel. @computoon:
Het verplaatsen van de 1e heilige communie heeft juist een negatief effect, de kerk zal dan nog verder leeglopen. Een uitspraak van een pastoor tijdens de viering van het vormsel: "Als ik eerlijk moet zijn had ik het deeg van de hosties beter aan de duiven buiten kunnen voeren, deze komen vaker terug naar de kerk dan diegene die vandaag het vormsel doen." Uitspraak van een kind met een gereformeerde achtergrond: "Mama ik wil ook mijn communie doen, dan krijg ik ook mooie cadeautjes."
Ivana
7 jaar geleden
Mijn antwoord, maar dan beter verwoord! :)

Andere antwoorden (1)

Van oorsprong zouden kinderen op die dag alleen geschenkjes mogen ontvangen, die verband houden met het feest. Een rozenkrans, een gebedenboekje, een zilveren armbandje waar een kruisje aan hangt...
Omdat in deze tijd het opbieden tegen elkaar niet ongewoon is en het ter communie gaan meer een gewoonte dan een beleving is geworden, is men ook van het juiste pad af geraakt.
Als je iets wilt geven, ga dan terug naar de oorsprong en als je het feest helemaal niet ziet zitten, maar het alleen ziet als een familie-gebeuren dat voor een ander van groot belang kan zijn, blijf dan een beetje op de vlakte met een kleinigheid.
Als men je daar op aanspreekt, kan je dit antwoord gebruiken zonder te vermelden waar je de kennis hebt opgedaan.
Ikzelf heb mijn eerste communie gedaan in 1947, andere tijden dus, toen we nog stilstonden bij de inhoud. :)