Zie onderstaand filmpje. Duidelijker kan ik het niet omschrijven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

van rubber he, daar komt de naam rubber ook vandaan. to rub is wrijven, als ze er mee wreven konden ze teksten wissen. De naam rubber is gebleven, later vonden ze andere toepassingen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik kan alleen vinden dat het wordt gemaakt van rubber of kunststof, niet hoe het wordt gemaakt..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In 1770 ontdekte de Britse chemicus Joseph Priestley per ongeluk dat potloodstrepen konden worden verwijderd door er overheen te wrijven met een stukje rubber. Kleine stukjes rubber werden vanaf dat moment verkocht als vlakgom.

Een gum (meestal: gummetje en ook gom, vlakgom of stuf) is een hulpmiddel van rubber of kunststof om lijnen of teksten te verwijderen die met potlood of vulpotlood zijn gemaakt. Voor het verwijderen van inkt is een harder gom nodig dan voor het verwijderen van potloodstrepen. Dit gum heeft vaak een licht schurende werking.
Bij het gebruik van gum ontstaan korreltjes die de gebruiker kan wegvegen of blazen. Als een gum vaak gebruikt is kan er grafiet op het oppervlak achterblijven, dat bij hernieuwd gebruik lelijke vlekken op het papier kan achterlaten, het is hierom altijd raadzaam om voor het gebruik eerst een paar maal te gummen op een niet-waardevol oppervlak. Wanneer een gum is verdroogd kan men dit beter niet gebruiken, want het kan gemakkelijk verbrokkelen en het kan strepen achterlaten.