Wat kan ik testen?

Ik heb bedacht wat voor filmpjes is ga maken: iets in de richting van Mythbusters. Dat ik ga testen of dingen die worden verteld echt waar zijn. Maar het enige probleem wat ik nu heb: welke hesendaase dingetjes kan ik gaan testen?

Toegevoegd na 7 minuten:
Of op welke sites/boeken staan dingen die ik kan gaan testen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Je zou eens rond kunnen kijken bij de paranormalen. Dat kan zowel op GV (ook hier zitten een paar fanatieke paranormaalgelovers) als in de buitenwereld.

Een paar voorbeelden:

1.  Men zegt wel eens dat een mobieltje slecht voor je zou zijn. Is iemand die daarvan overtuigd is, in staat een mobieltje dat aan staat, te onderscheiden van een mobieltje dat uit staat? Geef die persoon twee dezelfde mobieltjes, het ene staat aan en het andere uit, en verpak ze goed in papier.

2.  Ed Dijst beweert dat hij een "vortex" heeft. Is daar ook maar iets van te merken?

3.  Sommige mensen geloven in de krachten van (half)edelstenen. Kunnen die mensen zo'n (half)edelsteen onderscheiden van een kiezelsteen?

Op deze manier kun je honderden voorbeelden verzinnen. Kijk ook eens rond op de sites van Skepsis of Randi om leuke voorbeelden te vinden.

Houd er wel terdege rekening mee dat je je test op een goede manier moet opzetten. Bijvoorbeeld bij het mobieltje: als Pietje denkt dat hij kan "voelen" welk mobieltje aan staat en welk mobieltje uit staat, is het niet voldoende als jij hem twee ingepakte mobieltjes geeft - jij mag dan OOK NIET weten welk mobieltje aan/uit staat.

Of bij de vortex van Ed: je kunt *verwachten* dat je iets zult voelen, omdat alles erop wijst dat er op die plek iets bijzonders aan de hand zou moeten zijn. Geen wonder dat je dan iets voelt. Ga dus op zoek naar een vergelijkbare "energie" die, zeg maar, "zomaar ergens" optreedt. Bijvoorbeeld bij de veertiende boom in een rij van vijftig bomen. Mits die veertiende boom geen speciale kenmerken heeft, natuurlijk. En ook dan: zorg dat degene die "weet" waar de "energie" zich bevindt, NIET meegaat met degene die gaat proberen de energie te voelen.

Deze voorzorgsmaatregelen hebben we met schade en schande geleerd, door pure ondervinding. Veel paranormaalgelovers "vergeten" deze kennis voor het gemak. Zorg er dus voor dat je je tests op de juiste manier uitvoert, anders val je ten prooi aan psychologische verschijnselen.

PS. Wel een erg leuk idee!
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

ik denk dat je moet beginnen met de letters op je toetsenbord eens flink te testen.