vragen wbt huurcontract

Wij wonen inmiddels drie en een half jaar in een huurwoning van een particuliere verhuurder. wij hebben 3 vragen.

De woning heeft diverse gebreken, de grootste is lekkages op verschillende plaatsen in huis. Wij melden dit steeds maar er word of niets of half een een vaag "mannetje" iets aan gedaan met als gevolg dat de lekkages doorgaan en wij inmiddels op de bovenverdieping een verrot hardboard plafond hebben dat naar beneden zakt. Ook op andere plaatsen in huis is er schade aan plafonds en muren. Nu wil ik graag weten of de verhuurder deze kosten om dit te repareren mag inhouden op de borg die wij graag terug willen bij vertrek (zo snel mogelijk). Het is nogal een moeilijk persoon.

Ook staat in het huurcontract dat de vloerbedekking (tapijt en laminaat) bij het huis horen. Deze hebben de vorige bewoners gelegt, goedkope kwaliteit (gelijmd) over vloerbedekking heen en dus is alles geknapt en kapot door een niet juiste manier van leggen. Kan de verhuurder ons verplichten bij vertrek in alle vertrekken nieuwe vloerbedekking/laminaat te leggen?

Mag een verhuurder ten alle tijden langskomen om de woning te bekijken? Mij word verweten dat ik nooit opendoe terijl hij weet dat ik kantoor aan huis heb en geen klanten kan ophangen omdat de bel gaat.

Wij willen hier graag zsm vertrekken omdat het ons gewoon teveel word met alle lekkages, maar wij zijn erg bang de borg niet terug te krijgen aangezien de huisbaas alles aanpakt om er zelf beter van te worden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2K

Het beste antwoord

De verhuurder dient zorg te dragen voor het onderhoud en reparatie aan de woning. Deze kosten moet hij uiteraard zelf dragen. Dit klussen mag hij dus niet bij u in rekening brengen. Mag dus ook niet verrekend worden met de borg.

Normale slijtage aan de vloer en de vloerbedekking mag hij ook niet bij u in rekening brengen. Pas als er sprake is van abnormale slijtage, mag u aansprakelijk worden gesteld.

Een huurder mag altijd langskomen voor een bezoek, echter als het u als huurder niet uitkomt, om hem te ontvangen, dan hoeft u hem niet binnen te laten. Noodgevallen uitgezonderd uiteraard. Huurder dient gewoon een afspraak te maken in alle andere gevallen. Natuurlijk wordt van u wel verwacht dat u zo veel als het kan meewerkt, maar dit hoeft niet ten koste te gaan van uw bedrijf aan huis.

Mocht u, als u vertrekt problemen krijgen met het terugkrijgen van de borg, dan is het verstandig, om de rechtsbijstand verzekering in te schakelen, of hulp in te roepen van een rechtswinkel of advocaat.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Voor al je vragen kun je het beste even je huurcontract nalezen zodat je weet waar je aan toe bent. De verhuurder is altijd zelf verantwoordelijk voor lekkages, omdat dit bij het onderhoud van het pand hoort.
Wat de vloeren betreft zul je ook in je huurcontract moeten nakijken wat daarover vermeld staat. Normaal gesproken behoor je het huis achter te laten zoals je het hebt aangetroffen toen je erin trok.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals al geantwoord, biedt het huurcontract uitkomst. Maar daar zal ongetwijfeld instaan dat het huis opgeleverd moet worden zoals het destijds is opgeleverd. Daar kun je tegen een paar vervelende zaken gaan aanlopen, omdat je klachten wellicht niet formeel genoeg hebt doorgegeven. Het 'mannetje' kan nu helaas gaan ontkennen dat je de klachten had doorgegeven. Ondanks dat het loodgieterswerk voor rekening van de huisbaas is, kan er dan gesteld worden dat de gevolgschade veel groter is dan nodig was geweest bij tijdige melding.
Ook het kapotgaan van het laminaat had gemeld moeten worden. En liefst allemaal schriftelijk direct aan de huiseigenaar. Als ie een vervelend spelletje wil spelen, heeft hij het nu wat makkelijker.
Natuurlijk kun je een expert erbij halen die zal bevestigen dat het laminaat niet deugdelijk gelegd is, maar dat is een heel gedoe en dat kost ook geld. Kortom, als de huisbaas echt niet deugt, kan ie dat allemaal proberen uit te buiten.
Nee, een huisbaas mag niet zomaar bij je binnenvallen. Ook dat is in het huurcontract geregeld. Hij zal daarvoor een afspraak met je moeten maken, maar dan kun je het niet weigeren. Ik hoop voor je dat de man niet zo slecht is als ik boven beschrijf...
13 jaar geleden
Meer informatie staat hier:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Huurrecht_(Nederland)

Je hebt als huurder recht op het ongestoord genoegen van het gehuurde tenzij anders overeengekomen. Daar waar het woonruimte betreft is hier vaak niet ten nadele van huurder van af te wijken door verhuurder. In principe zou je herstel van de gebreken kunnen vorderen van de verhuurder. Indien deze dit niet doet, dan kan je zelf laten herstellen en de kosten verhalen op de verhuurder, dan wel verrekenen met de huur.

Maar zoals met zoveel dingen er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onduidelijk is of de woning kaal verhuurd wordt, of gestoffeerd, of gemeubileerd. De laatste twee mogelijkheden onttrekken de woning aan de mogelijkheid om te toetsen of de huurprijs in verhouding staat tot de 'uitrusting' van de woning (maar dat vraag je ook niet).
In alle gevallen mag je van de verhuurder eisen dat de woning aan een aantal minimale eisen voldoet, waaronder zeker valt een tocht- en lekvrije woning.
Als na meerdere reparatie-pogingen de lekkage nog steeds niet verholpen is, dan raad ik je aan om een sommering te sturen per aangetekende brief waarin je eist dat de lekkage binnen een te stellen termijn is verholpen. Twee maanden lijkt mij redelijk, maar de vraag is natuurlijk of jou dat helpt, want dan ben je misschien al weg.
Als de woning als gestoffeerd (en/of gemeubileerd) verhuurd is, dan moet de eigenaar vloerbedekking vervangen als dat nodig is (hij krijgt daar immers geld voor). Als je de woning kaal huurt, dan hoef de vloerbedekking evenmin te vervangen en mag je 'de rommel' er zelfs uitgooien.
In alles lijkt het erop dat je met een huisjesmelker te maken hebt. Ik zou in ieder geval de huur van de laatste maand(en) niet betalen en verrekenen met de borg.
Geef dat voor de duidelijkheid aan in een aangetekende brief.
Als je weggaat, waarschuw nieuwe bewoners voor deze huisjesmelker.