In Nederland maken we gebruik van zomer- en wintertijd dit mede om de werkuren te bevorderen en energie te besparen, doen andere landen dit ook?welke?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Alle Europese landen kennen de zomer- en wintertijd.
Hier kan je alle landen vinden die de zomer- en wintertijd gebruiken:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_landen_zonder_zomertijd

Toegevoegd na 59 seconden:
IJsland gebruikt trouwens als enige Europese land geen zomer- en wintertijd.

De website verwijst naar een pagina die geen zomertijd gebruiken. Maar op een kaartje wordt ook aangegeven welke landen wél zomertijd gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zomertijd is de tijd die gedurende de zomermaanden wordt aangehouden door de klok een uur vooruit te zetten d.w.z. de klok een uur voor te laten lopen op de gewone tijd. Daardoor kan men 's avonds langer van het daglicht profiteren en zodoende bezuinigen op elektrische verlichting. De gewone tijd in Nederland wordt in dit verband wel wintertijd genoemd. Zomertijd is alleen van waarde in een gematigd klimaat, daar de lengte van de tropendag niet voldoende varieert voor het nut van de zomertijd. Hawaï, Thailand en de Noordelijke gedeelten van Australië bijv. hebben geen zomertijd. Tasmanië maar ook bijv. Nieuw-Zeeland voeren de zomertijd vroeger in en hebben het voor een langere periode dan de andere Australische deelstaten die zomertijd hebben. Alle Europese landen, met uitzondering van IJsland, hebben zomertijd en schakelen over op dezelfde tijd (0100 UTC) in alle vijf tijdzones tegelijk van 22 uur/0/1/2/3uur plaatselijke tijd naar 23uur/1/2/3/4uur zomertijd op de laatste zondag in maart en omgekeerd op de laatste zondag in oktober. In de V.S. zal vanaf 2007 de zomertijd al vanaf de 2e zondag van maart (i.p.v. de 1e zondag in april - dus 3 weken eerder !) beginnen om te eindigen op de 1e zondag van november (i.p.v. de laatste zondag van oktober - dus 1 week later). Dus in de V.S. zal er dan 1 maand langer zomertijd gelden dan in de EU. De volgende staten in de VS doen echter nooit mee aan de zomertijd : buiten het al genoemde Hawaï ook Indiana en Arizona. In de EU blijft de regeling zoals ze nu geldt ook in 2006 en 2007 van kracht. De Europese Commissie zal in de nabije toekomst beslissen wat er vanaf 2008 zal gelden. Er zijn 3 mogelijkheden : ofwel blijft alles zoals het nu is, ofwel worden er andere data overeengekomen ofwel wordt de zomertijd misschien wel volledig afgeschaft. Bron: nl.wikipedia.org/wiki/Zomertijd