Paard met ingedeukte rug ??

Ik was vandaag bij een jaarmarkt bij mij in de buurt. Er was ook zo'n activiteit, waar je naar kon kijken; paarden met zo'n wagentje erachter met zo'n 3 mensen erin. 1 paard viel mij en me vriendin nogal op, en ongetwijfeld meer mensen. Het paard had een hele ingedeukte rug. Zo'n max. 10 cm denk ik. Ik zei gelijk van 'dat vind ik echt Niet normaal..'. En me vriendin zei ook van 'dierenmishandeling'. Ik had ook even goed gekeken; hij had een ingedeukte rug, liep niet helemaal goed. Was aan de zijkanten dik. Achterin 't wagentje zaten 3 mensen, waaronder 1 kind. Hij had ook een zweep. Maar mijn vraag was; Is dit dierenmishandeling? En zou ik/je er wat aan kunnen/mogen doen ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
3.9K

Het beste antwoord

het is inderdaad moeilijk om van een afstand te zeggen of dit dierenmishandeling is of niet. ik vind het supergoed als we met zn allen op de dieren letten en kijken hoe ze worden behandeld door hun baasjes. mijn ervaring is echter wel dat mensen wel erg snel zeggen dat iets zielig is voor een dier, zonder dat ze precies weten wat er aan de hand is. ik heb het paard wat je beschrijft natuurlijk niet gezien, maar ik denk dat het een paard is met een ingezakte rug, ook wel lordose genoemd. paarden die dit hebben zijn vaak al oud, ze zakken, net als onze opa en oma, een beetje in elkaar. hun bespiering op de rug wordt minder, hun kraakbeen neemt af. de doorgezakte rug komt vaker voor bij merries, die al hun hele leven lang veel veulentjes hebben gekregen. door het gewicht in hun buik tijdens de zwangerschap zakken ze letterlijk een beetje uit, als ze daarna niet fanatiek aan de slag gaan om die spieren weer te trainen, raken ze een beetje ingedeukt.
de doorgezakte rug komt in ieder geval niet doordat er een keer een heel dik iemand op heeft gezeten!
zolang er geen zwaar gewicht op de rug komt, kan het paard nog prima meedoen zonder pijn te hebben. voor de kar, zoals jij zag, met drie mensen erin, klinkt niet als teveel werk. het klinkt voor mij best lief, de hele familie in het karretje, en hun oude paard ervoor, lekker relaxed mee doen met de jaarmarkt.
en wat betreft de zweep; op de kar is een zweep nodig, je hebt immers geen benen om het paard mee te besturen, dus zelfs als je hem niet gebruikt, moet je hem erbij hebben, om het paard aan te sturen als hij een beetje bang is om ergens langs te gaan bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik vind het het zelf wel dierenmishandeling. En dan zitten de mensen de zeggen dat ze daar voor zijn getraind.
Dan is dan misschien ook wel zo, maar dat zegt niet dat ze het leuk vinden. Daar moeten ze mee ophouden dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Da's moeilijk om te zeggen van een afstand.
In principe hebben paarden net als mensen verschillende ruggen. Ze hebben dus niet allemaal een mooie rechte rug.
Ook als paarden ouder worden krijgen ze vaker een "ingedeukte" rug.
En wat bedoel je met hij liep niet zo goed.
Paarden die een kar trekken (zeker als ze moeten beginnen een stilstaande kar te trekken) lopen heel anders dan een paard zonder kar. Daarnaast kan het zijn dat hij stijf is bijvoorbeeld (bijv. wegens ouderdom)
Grote kans dat er niet zoveel aan de hand is.

Op zo'n moment kun je het beste even naar een dierenarts stappen (als je echt denkt dat een dier mishandeld wordt/niet goed verzorgd wordt)
Die zijn namelijk altijd op zo'n terrein aanwezig.
Er worden ook controles gedaan op de paarden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het dierenmishandeling.
Je kan een aanklacht in dienen bij de dierenbescherming. Hun onderzoeken dan de zaak. En kan de eigenaar een boete krijgen.

En ik vind paardensport sowieso dierenmishandeling. Wij leggen onze wil op tegen een ander wezen. En doen hem daarom pijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou op basis van deze informatie niet zo snel een oordeel vellen. Je weet niet waar de ingedeukte rug van dat paard door komt. Je weet niet of het paard een wagentje trok in plaats van iemand op zijn rug te hebben omdat hij dat nog goed kan. Je weet niet op welke manier die zweep (op zich zeer gebruikelijk in de paardenwereld) wordt gebruikt. Je weet niet of dit één laatste ererondje voor dit paard was, waarna hij snel afgetuigd en in de watten gelegd werd.

Kortom: je weet helemaal niet of er sprake is van dierenmishandeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet normaal dat een paard die slecht loopt überhaupt voor een kar staat! dat vind ik al slecht.
en die in gezakte rug kan komen door oudheid, maar over die rug heb ik niet echt een mening want dat is moeilijk te zeggen vanaf een afstand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, ik vind het dierenmishandeling... een paard dat sowieso al niet zo goed loopt span je al niet voor een kar laat staan als ie ook nog een doorgezakte rug heeft en er met een zweep wordt gemept... zielig hoor... ik weet alleen niet zo goed wat je er nu nog aan kan doen... nou succes ermee... en volgende keer zou ik de eigenaar of in ieder geval degene die bij de paarden hoort, erop aanspreken...