waarom blijven kersenpitten zo lang warm?

je hebt van die kersenpittenkussens, even in de magnetron en vervolgens weldadige warmte voor in je nek enzo.

Maar waardoor blijft dat spul zo lang warm? Zou het bijvoorbeeld ook met perzikenpitten kunnen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
14.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er een met rogge erin, die werkt ook heel erg goed! Gewoon bij de biowinkel een zak rogge kopen (die je normaal zou opeten), een stoffen hoesje naaien en ze daarin doen. Heerlijk voor je voetjes :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ah! zo heb ik ook SPELT voorbij horen komen als optie. Maar gaan die graansoorten dan niet juist gaar worden of zoiets? In de antwoorden hoor ik vooral water als belangrijke warmtevasthouder voorbij komen, dat zit dan blijkbaar ook in die rogge. Bevalt het goed? Hoe lang kan je zo'n roggezakje gebruiken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken ze ook met spelt inderdaad. De granen worden niet gaar hoor, omdat er geen vocht bij komt.
Volgens mij bevat de rogge juist geen water, het zijn heel droge dingen. Water is niet de enige geleider natuurlijk.
Mij bevalt het echt supergoed. Ik heb 'm nu 2 jaar, en hij lijkt niet veranderd te zijn, dus ik heb het idee dat ik 'm misschien wel kan blijven gebruiken tot ik bejaard ben...
Rogge geeft overigens wel de eerste weken een heel lichte geur af als ie warm is, een beetje een zelfgebakken brood geur :)

Het beste antwoord

Als je een warme kruik met water in bed meeneemt is hij 's morgens nog een beetje lauw. Dat komt omdat water een stof is met een relatief hoge soortelijke warmte. Je moet er dus veel warmte (=energie) in stoppen om het in temperatuur te doen verhogen. Deze energie komt ook weer vrij als het water afkoelt en dat duurt ook relatief lang.
Het binnenste van een kersenpit bestaat v.n. uit water en daarom blijven ze zo lang warm. Dus alle pitten waar de kern grotendeels uit water bestaat hebben dezelfde eigenschappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nou die van mij stinkt alleen maar en warm blijft ie egt niet lang hoor.
Maar ik denk dat het komt omdat het een zachtere pit is, die van een perzik is een steenpit zeg maar en daarom kan dat niet en is ook niet lekker als je met een grote pit in je nek zit, wel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het zal een natuur verschijnsel zijn per toeval ontdekt het is al een eeuwenoude traditie! Het verhaal gaat dat lang geleden een Zwitserse vrouw op een koude winteravond besloot wat zakjes te vullen met kersenpitten. Door deze te verwarmen, kon ze haar gezin een fijne warmte geven tijdens de gure wintermaanden. Kersenpitten bleken namelijk warmte gedurende een behoorlijke tijd vast te houden. Die warmte geven ze vervolgens langzaam af aan de omgeving.
wat betreft je vraag of het met perzikpitten gaat ..nee maar je kan die wel drogen en dan fijnmalen en er je gezicht mee scrubben het heeft een diepe reiniging
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt waarschijnlijk omdat het organisch materiaal is. Bovendien is een kersenpit heel klein en heel veel kleine pitten bijelkaar houden langer warmte vast dan grote pitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het goed wilt doen, moet je je kersenpitkussen vochtig maken voordat je het in de magnetron doet.
Of een glas water in de magnetron erbij zetten.
Onderhoud van Kersenpitkussen: Bij dagelijks gebruik dan om de week even nat sproeien met plantesproeier. Dit om te vermijden dat pitten barsten.
Het heeft dus met het vocht te maken wat in de pitten zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt aan de soortelijke warmte van het materiaal.
Soortelijke warmte is een aanduiding voor de hoeveelheid energie die nodig is om 1 kg van dat materiaal 1 graad warmer te maken.
Kersenpitten bestaan voor een deel uit water en water heeft een heel hoge soortelijke warmte (of warmtecapaciteit).
Van water is de soortelijke warmte 4186 Joule per graad per kg.
Van ijzer is dat 444.

Dat betekent dus ook dat de hoeveelheid warmte die er uit komt ook heel groot is.
Als de pitten in een kussen zitten en hun warmte dus niet zo heel snel kunnen verliezen, blijven ze lang en veel warmte afgeven.
Met kleine balletjes die gevuld zouden zijn met water, zou je hetzelfde effect bereiken.