Goedkope motorolie; onverstandig?

Ik moest deze week plotseling olie bijvullen,stond bij een grootwinkelbedrijf die motorolie verkocht voor € 3,25 /ltr.Ik heb dat toegevoegd aan m'n auto.Is dat slecht voor de motor?(Hij rijdt nog steeds!)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

In principe kan die niet meer bestaan als je maar de juiste specificatie voor de betreffende auto/motor kiest. Dat is een kwaliteitsspecificatie waaraan de olie moet voldoen. Daarnaast dien je te letten op de viscositeit. Dat is de SAE-normering die aangeeft onder welke temperatuuromstandigheden de motor over het algemeen dient te functioneren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik zou het persoonlijk niet doen.
Ik zie die flacons wel eens staan bij de Lidl en de Aldi maar brand mijn vingers er niet aan.

"Schoenmaker blijft bij je leest" en ik ben geen automonteur.
Als ik al zelf de olie bijvul laat ik mij adviseren in een speciaalzaak zoals Halfords of ik ga naar de garage.

De verschillen tussen die goedkope meuk en de duurdere varianten blijken hem vooral te zitten in de viscositeit, temparatuur waarbij de olie zijn werk doet en toevoeging van verdere smeermiddelen om je motor te onderhouden.

De vraag op zijn kop gezet: "Is het onverstandig om te tanken bij de witte pomp in plaats van bij Shell?"
Op zich maakt het niet zo heel veel uit over een kortere periode, maar wat zijn de langere termijn effecten?
Ik merk echt wel verschil in het rijgedrag en verbruik van mijn auto'tje.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik denk dat het niet veel uit maakt maar hij zal wel eerder ververst moeten worden