heb ik verkering of een relatie

ik heb bijna 3 maanden ''iets'' met mijn vriend, ik ben 16 en hij is 17, tot nu toe gaat alles goed hij is voor mij het einde en echt superlief, ik ga ook met hem en zijn ouders mee op vakantie en onze vrienden zeggen ook dat wij heel goed bij elkaar passen. voor mij is het echt een droom die uitkomt:D! maar mag dit nu een relatie noemen of is het verkering?

Toegevoegd na 5 minuten:
tis trouwens ook serieus want we kunnen ook goed praten en dat doen we ook, als er wat is praten we er altijd met elkaar over

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is het verschil tussen relatie en verkering?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie ook niet zo veel verschil, al heb je ook een relatie (familie) met je broer of zus en geen verkering met je broer of zus. Als mensen zeggen dat ze een relatie hebben, vind ik het vaak klinken alsof ze met een getrouwd iemand aan het rotzooien zijn. Dus noem het lekker verkering. En in gesprekken: Ik heb een vriend. Dan snapt iedereen precies wat je bedoelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
good luck ! en zal die vakantie zeker samen doen word je hechter van en leer je elkaar beter kennen !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom moet alles zo een naam hebben ?

Het beste antwoord

Blijkbaar vind je zelf een verschil zitten tussen 'relatie' en 'verkering'? Dan moet je zelf kijken wat je vindt. Ik geloof niet dat er bepaalde voorwaarden zijn wanneer je iets verkering of een relatie kunt noemen - dus noem het zoals jij en je vriend dat willen :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens, maar toen ik 16 was, had ik gewoon verkering, geen relatie. Dat woord gebruik je meestal pas, als je wat volwassener bent toch? En er zit wel degelijk verschil tussen relatie en verkering. Je kunt namelijk ook een relatie hebben met iemand, zonder dat je er verkering mee hebt....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja soms is het verschil tussen relatie en verkering toch wel weer lastig,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke betrekking tussen 2 mensen is een relatie. Een relatie kan allerlei vormen aannemen, bijvoorbeeld verkering. Prima antwoord van Hippo.

Andere antwoorden (15)

dat is verkering...
veel plezier samen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+; wat een onzin al die minnen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jee, het ziet ernaar uit dat Marion61 zich heeft uitgeschreven bij GV - wat een gemis, wat jammer!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee hoor...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:-)) goed zo!
verkering. kan altijd uitgroeien tot een relatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verkering hebben met iemand = relatie hebben met iemand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk heeft u gelijk als ik er in die richting over nadenk , maar ik vind 3 maanden wat kort om het een relatie noemen wat een relatie bouw je op vanuit je verkering toender tijd maar je hebt een relatie met elkaar uiteraard ik noem het meer vriendschap bij me vrienden;) en die punten intresseren me niet als we elkaar kunnen helpen is dat al goed anders ga je lekker terug naar school:D en inkie toch bedankt jevl hebt merendeels gelijk.
Als je verkering hebt, heb je ook een relatie.
Als je een relatie hebt kan je dat ook verkering noemen.
Volgens mij is het gewoon hetzelfde: jij bent zijn vriendin en hij is jouw vriend! Lekker van genieten, maakt volgens mij niet uit hoe je het noemt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je met iemand omgaat, op welke manier dan ook, heb je een relatie met die persoon. Of je nu verkering hebt of niet, de relatie bestaat, vanaf het moment dat mensen met elkaar omgaan.

Vaak spreek je van een relatie (in de zin van een partner), als je volwassen bent, en (soms) al jaren bij elkaar bent. Als je volwassen bent, zeg je ook niet meer; "ik heb verkering", maar "ik heb een partner", of "ik heb een relatie", of; "ik woon samen met".

In jouw geval kan je nog jaren spreken van een verkering.

Het maakt me wel blij te horen, dat dit voor jou een droom is die uitkomt....Je klinkt erg gelukkig en ik wens je dan ook veel geluk, en alvast veel plezier op vakantie! ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankje:D ik ben idd erg blij met hem. hij ook met mij en elke keer als hij dat tegen mij zecht voel ik me ook helemaal goed, ik vroeg het me af omdat we het gister daar met onze vrienden een beetje over hadden. hij zij toen relatie omdat hij het echt serieus vind, ik vind het ook serieus en wat dat betreft zou ik ook zeggen relatie, maar wou even dus weten wat anderen ervan zouden vinden:) iig bedankt ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heerlijk dat je elkaar zoveel goed doet!
maar maakt het uit wat anderen hiervan vinden of hoe ze het noemen vanuit hun eigen standpunt en idee? ze bevestigen in hun woorden dat je wat moois en dierbaars hebt samen, meer niet :)
Wat is je doel? Als je naar een huwelijk toe wil werken samen dan kun je het verkering noemen. Je hebt namelijk de volgorde. Vriendschap --> verkering --> verloving --> huwelijk. Hoe verder in het proces hoe sterker de relatie. Zo zou het tenminste moeten werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verkering is eigenlijk hetzelfde als een relatie hebben met iemand. Het betekent eigenlijk; 'omgaan met' als je het strikt taalkundig bekijkt. Relatie betekent verkeer en omgang betekent ook verkeer, hieruit is het woord verkering ontstaan. Pubers gebruiken dit veel en ouderen gebruiken het woord relatie meer, omdat het een beetje raar klinkt als je zegt;" mijn oma heeft verkering met iemand nadat opa gestorven is". In feite is de betekenis hetzelfde.
amc
13 jaar geleden
" een relatie " kan ook zijn dat je de ander haat... Een relatie op zich betekent gewoon dat je met diegene in contact bent. Het hoeft niet perse te boteren oid. Ik persoonlijk vind 16 jaar en dan met je vriendje op vakantie gaan best vroeg, maar ga je gang. Ik zou zeggen dat je een relatie met hem hebt in de vorm van verkering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verkering , of zelfs stevige verkering ; maar verkering is natuurlijk ook een soort relatie. (Sterker nog ; met je ouders of je collega's heb je ook een relatie, alleen is dat geen liefdesrelatie ;-) )
Het kan natuurlijk een serieuze liefdesrelatie worden. Daar zou ik echter het eerste jaar niet zo heel snel van spreken, maar dat is puur gevoelsmatig persoonlijk.

'Grote mensen' die gewoon (nog maar kort) verkering hebben en dat woord liever niet meer gebruiken. spreken vaak van een LAT-relatie, maar het komt gewoon op precies hetzelfde neer natuurlijk. Ook niet alle 'LAT-relaties' hebben evenveel toekomst, en verkeringen kunnen bloedserieus zijn . Zelfs als je over je vriendje spreekt als 'verloofde' of 'aanstaande' verandert dat niets aan de onderlinge verhoudingen.

Geniet er van, en als het echt toekomst heeft : maak er wat van !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat weet ik. en dat vind ik ook. Maar grote-mensen-verkering, let maar eens op, wordt nogal eens (ten onrechte) "latrelatie'' genoemd.
Ik vind je verhaal echt super en ik ben zo erg blij dat je een vriend hebt gevonden waar je goed mee kunt praten en dat hij lief voor je is.

Maar, om je vraag te beantwoorden. Verkering is in mijn ogen iets voor kinderen. Jonge kinderen. Verkering is niet iets serieus, tenminste, niet in mijn ogen. Je bent wel bij elkaar...maar wat het nou echt betekend?

Een relatie heb je met iemand waar je wel serieus mee bent. Iemand van wie je echt houd, verliefd op bent. Iemand waar je je gevoelens mee kan delen. Dat is exact wat jij beschrijft. En je bent 16 en hij is 17... Dus niet echt kinderen meer...

Je hebt gewoon een relatie, een serieuze relatie. En je gaat ook nog eens mee op vakantie. Geniet van de vakantie, maar vooral van elkaar.

Succes...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verkering is 'n bestendige liefdesrelatie met iemand hebben . En zoals jij jullie relatie omschrijft, HEB JE 100% VERKERING ! Het klinkt enorm goed wat je schrijft . Vanuit mijn optiek heeft het perspectief . Ik wens je alle geluk toe. Relaties zoals jij die omschrijft zijn er niet zo veel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Relaties zoals zij die beschrijft gaan er 13 van in een dozijn. Dit lijkt echter niet zo door alle relaties die tegenwoordig alleen op seks zijn gebaseerd.
Daar zijn de meningen denk ik wel verschillend over. de ene vind dit een relatie, de ander verkering.
zelf zie ik verkering voor kinderen, en relatie voor personen als jullie (16+) enzo.
Verkering vind ik persoonlijk een beetje kinderachtig klinken en het klinkt ook veel minder serieus dan ''relatie'' .
MAAR! dat is mijn mening ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach meid, wat zegt een naam? Jullie zijn gelukkig..dààr gaat het om.

Vroeger noemden wij dat 'verkering' en tegenwoordig heet dat 'relatie'

Waar het echter om gaat is niet hoe het heet maar WAT er tussen jullie voor elkaar aan liefde zit.

Een liefdesrelatie/band is wellicht de beste omschrijving.

Dat jullie samen heel goed kunnen praten is het beste teken van een liefdesband omdat je bij de ware het gevoel hebt 'eeuwig' met elkaar te kunnen praten.

Toen ik destijds mijn huidige echtgenote ontmoette had ik de eerste weken het gevoel dat ik droomde en ik was bang om daaruit te ontwaken..

Ik wil hiermee zeggen dat ik jullie gevoelens wel herken..ook na bijna vijfenveertig jaar huwelijk..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
verkering is een vorm van een relatie lieverd :)

sommigen vinden een relatie serieuzer dan verkering.
dat ligt eraan wat je voor jezelf ziet als verkering.
je kan iemand verkering vragen maar verder niets delen zoals jullie dit doen. ook dan is het een vorm van een relatie maar met een hele andere invulling omdat niet iedereen dezelfde verwachtingen heeft hiervan.

mensen kunnen getrouwd zijn omdat ze een relatie hebben maar verder ook geen hol delen.

verkering, een huwelijk, verloving, vriendschap, omgang.... het zijn allemaal relaties met een naam.

noem hoe je het noemen wilt, het maakt niet uit hoe je het noemt want de invulling en verwachtingen veranderen hier niets aan. geniet gewoon van wat jullie hebben en delen samen.

heel veel geluk en plezier samen en alvast een super vakantie gewenst!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Relatie is een synoniem voor het woord verkering en andersom.

Volgens synoniemen.net:
affaire, amourette, avontuurtje, betrekking, intimiteit, liaison, liefdebetrekking, liefdesaffaire, liefdesavontuur, liefdesbetrekking, liefdesgeschiedenis, liefdesrelatie, liefdesverhouding, relatie, romance, scharrel, verkering, vrijage

Je hebt dus een relatie, oftewel een liefdesrelatie. Wees er blij en trots op! En ik hoop voor je dat het nog heel lang mag duren. Maak je vooral niet druk om hoe je het moet noemen. Als je het liever een relatie noemt, dan noem je het zo, als je het liever verkering noemt, ... wat jij wilt. Iedereen benoemt het anders. Maar in feite komt het gewoon op hetzelfde neer.

Basisschoolkinderen noemen het vaker verkering en als je ouder wordt dan noem je het al snel een relatie, maar in feite komt het gewoon op hetzelfde neer.

Volgens deze website bevindt je je pas in de eerste fase. Leuk om te weten trouwens.

Fase 1: In elkaar opgaan - tot 18 maanden
In dit stadium willen de geliefden niets meer dan bij elkaar zijn. Er is veel fysiek contact en spannende seks. Ook zullen de partners interesse tonen in elkaars hobby's en er ook vaak aan deel willen nemen of er meer over willen leren. Karaktereigenschappen die je bewondert in je geliefde worden wel eens overgenomen. Achteraf blik je op deze intense periode terug als prachtig en krachtig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is verkering dan niet hetzelfde als relatie?