wat veroorzaakt verlatingsangst?

ik heb min of meer verlatingsangst, en al best wel snel, dus bijvoorbeeld ik logeer 3 nachten bij iemand anders en dan heb ik het heel moeilijk om weg te gaan of ik krijg de dag erna gelijk heimwee, hoe komt dit en hoe kan ik er beter mee omgaan

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

Wat dit veroorzaakt? Kan meerdere oorzaken hebben. Maar ik zou zeggen: gebrek aan zelfvertrouwen. In 3 dagen logeren wordt dat een vertrouwde omgeving, en moet je dat weer loslaten om naar een andere plek terug te keren.

Misschien dat je door veel logeren went aan het idee dat je steeds in andere situaties terecht komt, en hierdoor hier beter mee om kan gaan.
12 jaar geleden
Het zou te maken kunnen hebben met een gebeurtenis in jouw vroege jeugd, die een dramatische impact op je heeft gehad. Bijvoorbeeld dat je 's nachts wakker werd en papa en mama waren er niet, alleen een vreemde oppas. Dat zich daardoor iets in jouw hoofd heeft vastgezet dat jij bang bent dat iemand niet meer terugkomt als je die iets langer dan gebruikelijk niet ziet. Misschien weet een van je ouders je daar nog iets over te vertellen, wat er gebeurd kan zijn. In de hoop dat als je het een plek kunt geven, je het uiteindelijk kan verwerken en over je angst heen kunt komen.
Amadea
12 jaar geleden
vorige antwoorden zijn mogelijk ,maar je voelt je volgens mij nogal snel thuis op anderen plaatsen wat een goede eigenschap is maar zeer gevaarlijk ook ! Let een beetje op daarmee zou ik zeggen .Per toeval boogschutter ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak je geen zorgen. Ieder mens onafhankelijk van sterrenbeeld of opvoeding heeft verlatingsangst. Wees blij dat je je durft te hechten aan mensen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De situatie die jij beschrijft valt niet onder de term verlatingsangst.
Verlatingsangst is de angst om door mensen die je lief zijn verlaten te worden. Dit kunnen in je jeugd je ouders zijn, en op latere leeftijd een geliefde. Dan klamp je je vast aan die persoon zodat het voor hem/haar moeilijk is om zonder jou weg te gaan.

Jij hebt er last van om een geliefde plek te verlaten. Je kunt dan eerder spreken van heimwee, hoewel heimwee, meestal een verlangen naar huis is. (komt uit het Duits: heim= huis). Thuis is de vertrouwde plek.
Jij hecht je kennelijk snel aan een andere, vreemde plek. Eigenlijk is dit heel positief. Je hebt het er leuk en wil gewoon blijven. Ik denk dat dat gevoel na een paar dagen ook weer over is, als je weer ergers anders gesetteld bent.
Veel mensen hebben er last van hoor, vooral graag weer terug willen naar die leuke vakantieplaats waar het zo tof was!
Maak je er maar geen zorgen over. Maak er foto's van en kijk daar met plezier na en droom dan nog even lekker weg over hoe leuk het daar was.