liegt een pathalogische leugenaar bewust?

even een vraag op de eerdere vraag over de pathologische leugenaar,liegt hij bewust om het liegen of zou hij het zelf niet meer door hebben?

Toegevoegd na 1 minuut:
hoe werkt het eigenlijk ,je moet je toch kapot schamen als je altijd aan het liegen bent pfffffff zo vermoeiend....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Jazeker zijn ze zich daarvan bewust, ze zien er alleen geen kwaad in en hebben er achteraf geen schuldgevoel over. Vaak begint het met een beetje aangedikt verhaal of verzonnen spannende anekdote. Het is echter al met al een heel complex ziektebeeld, waar je niet makkelijk de vinger op kunt leggen, en op een gegeven moment worden de mensen ook zo afhankelijk van het leven en de fantasiewereld die ze bij elkaar hebben gelogen, dat ze zelf moeite krijgen waarheid van leugen te onderscheiden, mede omdat ze bij zichzelf allerlei levendige maar valse herinneringen hebben gecreeerd.

Het is natuurlijk ook ontzettend vermoeiend, en bovendien niet eenvoudig om voortdurend te proberen niet door de mand te vallen. Maar oefening baart kunst, en een pathologische leugenaar die niet voldoende mensen of steun in zijn omgeving (meer) heeft om te proberen onder behandeling te komen, kan er bijzonder geslepen in worden. Ik dacht altijd dat het niet bestond tot ik er eentje van zeer nabij heb leren kennen, en eerlijk gezegd kan ik er nog steeds met mijn pet niet bij. Maar het is dan ook een vrij ernstige psychiatrische stoornis, en niet gewoon een vervelend trekje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja ik ken er ook 1 ,gelukkig maar 1 pfffff wat zullen ze dan toch ook een goed geheugen moeten hebben,als die leugens kan je toch niet onthouden ,daarom schreef ik al het lijkt me dood vermoeiend.En zeer kwetsend voor andere.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je wel !

Andere antwoorden (4)

Alles wat je doet doe je bewust, dus liegen ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
meestal is een pathologische leugenaar zich er van bewust dat hij liegt, maar niet altijd.
soms ziet hij werkelijk de leugen voor waarheid aan.
14 jaar geleden
Nee dat doet hij niet... Hij gaat gaandeweg zijn eigen leugens geloven en weet dan niet meer onderscheid te maken tussen dat wat ooit echt gebeurde en wat hij erover vertelt...

En een pathologische leugenaar zal ten alle tijden ontkennen dat hij een leugenaar is... Dus hij schaamt zich niet daarover...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bewusteloos liegen lijkt me nog veel moeilijker! Dus hij/zij moet dan wel bewust liegen en daarna weer leugen op leugen stapelen. Idd zeer vermoeiend,maar als je niet beter weet...