Mijn vraag bij de ouders hebben o ik heb A vader zegt dat zijn bloedgroep ook a was toen hij jong wa s kan dit?t

Vader en moeder hebben o bloedgroep en ik A kan dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K
capthavoc
9 jaar geleden
poeh weer wat geleerd ?
als ik het internet even afzoek schijnt er wel sprake van te zijn.? maar het zijn nogal technische verhalen dus een kort antwoord geen idee ik zou dit toch aan een huisarts vragen ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@dewinnebianca
op deze site een heel eenvoudig en overzichtelijk schema.
http://erfelijkheid.nl/content/bloedgroepen
Als je goed voorgelicht wil worden neem dan contact op met een Internist Hematologie. Bij jouw vraag zijn zij zeker bereid jou alles uitgebreid uit te leggen.
Erna55
9 jaar geleden
Ik denk dat het tijd is dat je met je ouders een serieus gesprek aangaat. Vertel dat je twijfels hebt of het verhaal ban je vader klopt. Een bloedgroep kan niet " zomaar" veranderen. In zeeeer bijzondere gevallen is het technisch mogelijk. Maar dat zouden je ouders je dan ook moeten uitleggen.
Praat met hen, is mijn advies.

Antwoorden (2)

Als een kind bloedgroep A heeft, dan kunnen de ouders de volgende bloedgroepen hebben: Beide ouders hebben ook bloedgroep A
Beide ouders hebben AA en geven beide A door (AA=A).
Bij beide ouders hebben A0 en tenminste 1 ouder een A door (A0=A of AA=A).
Ouder 1 heeft AA en ouder 2 heeft A0 en ze geven beide A door (AA=A), of ouder 2 geeft 0 door (A0=A).
Beide ouders hebben bloedgroep AB
Beide ouders hebben AB en geven beide een A door (AA=A).
Ouder 1 heeft A en ouder 2 heeft 0
Ouder 1 heeft AA en ouder 2 heeft 00 en ouder 1 geeft A door en ouder 2 geeft 0 door (A0=A).
Ouder 1 heeft A0 en ouder 2 heeft 00 en ouder 1 geeft A door en ouder 2 geeft 0 door (A0=A).
Ouder 1 heeft A en ouder 2 heeft B
Ouder 1 heeft AA en ouder 2 heeft B0 en ouder 1 geeft A door en ouder 2 geeft 0 door (A0=A).
Ouder 1 heeft A0 en ouder 2 heeft B0 en ouder 1 geeft A door en ouder 2 geeft 0 door (A0=A).
Ouder 1 heeft A en ouder 2 heeft AB
Ouder 1 heeft AA en ouder 2 heeft AB en beide ouders geven A door (AA=A).
Ouder 1 heeft A0 en ouder 2 heeft AB en ouder 1 geeft A door en ouder 2 geeft A door (AA=A), of ouder 1 geeft 0 door en ouder 2 geeft A door (0A=A).
Ouder 1 heeft AB en ouder 2 heeft 0
Ouder 1 heeft AB en ouder 2 heeft 00 en ouder 1 geeft A door en ouder 2 geeft 0 door (A0=A).
Ouder 1 heeft AB en ouder 2 heeft B
Ouder 1 heeft AB en ouder 2 heeft B0 en ouder 1 geeft A door en ouder 2 geeft 0 door (A0=A).

Toegevoegd na 12 minuten:
Van bloedgroep veranderen is volstrekt onmogelijk.
(vlg Dr. Pieter Hindryckx - momenteel lid van het Team Gastro-enterologie van het Universitair Ziekenhuis te Gent.

Toegevoegd na 19 minuten:
Als beide ouders O hebben is de mogelijke bloedgroep bij het kind O.
A, B of AB zijn onmogelijk bij het kind
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt helemaal. Alleen van bloedgroep veranderen is in een zeer zeldzaam geval wel mogelijk. Bij een beenmergtransplantatie van een donor met een andere bloedgroep.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Vics,
Dat klopt, dat heeft mijn informatiebron Prof. Dr. xxx Hematologie mij ook verteld. In zeer zeldzame gevallen kan het voorkomen na een bijzondere transplantatie, maar hij waarschuwde nog eens extra dit niet als leek aan iemand, en zeker niet op een vraagbaakpagina op internet uit te gaan leggen. Zelfs terwijl hij weet dat ik dit nooit zou doen.
De tekst:
“er zijn, als alles goed gaat, na de transplantatie dus twee verschillende ‘DNA-profielen’ te onderscheiden. Het is zelfs mogelijk dat de ontvanger wisselt van bloedgroep”
is eenmaal zonder onderbouwing en/of wetenschappelijke verwijzingen op internet gepubliceerd en wordt ondoordacht op andere webpagina’s overgenomen.
Bij teksten die behoren tot een wetenschappelijke discipline behoort een bronvermelding. Als er zo’n bijzondere operatieve ingreep heeft plaatsgevonden, waarbij bloedgroepverandering in zéér zeldzame gevallen voor zou kunnen komen, dan had niet alleen de vragensteller dit geweten, maar is zijn/haar hele familie- en kennissenkring hiervan op de hoogte.
Vragensteller kan beter contact opnemen met medische specialisten (Internisten) Hematologie. Misschien is er gewoon sprake geweest van een meetfout.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een meetfout is inderdaad heel wat waarschijnlijker dan het daadwerkelijk veranderen van bloedgroep. Ik meen dat (behalve alleen een verandering van antistoffen bij zwangeren) bij de gevallen waarbij zo'n verandering is vastgesteld, de mogelijkheid van een meetfout ook nog open staat. Oftewel: het is niet bekend dát het daadwerkelijk - al is het in zeer zeldzame gevallen - voorkomt. Verder neem ik aan dat het bij chimerisme ook mogelijk is dat je twee bloedgroepen ziet? Ook zeer zeldzaam, hierbij is sprake van twee soorten DNA in één persoon omdat tijdens de celdeling net na de bevruchting het embryo als het ware een tweede embryo heeft geabsorbeerd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Lies dat kan heel goed. Daarom kan de vs beter eerst het probleem voorleggen aan een Hematoloog om een eventueel vermoeden te bespreken en hulp te krijgen als blijkt dat het nodig zal zijn.
Het advies om een gesprek met de ouders te beginnen vond mijn "informatieverstrekker" een zeer slecht advies, omdat je ingrijpt in een onbekende verhouding in het gezin. Wie wind zaait, zal storm oogsten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus voor je antwoord. Kortom: volgens jouw uitleg kan een kind 0 hebben als beide ouders A hebben, en dat is niets bijzonders. 0 betekent gewoon nul, dat je geen antigenen en geen antistoffen van je ouders geerfd hebt. Zie ook http://www.gezondheidsnet.nl/alles-over-bloed/ab-positief-of-misschien-wel-0-negatief
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@pokemon, dat heb je goed begrepen. Ik zet het eenvoudige staatje hier nog eens bij.
http://erfelijkheid.nl/content/bloedgroepen
Ik heb het antwoorden met bijbehorende reacties niet zelf verzonnen hoor. Ik ben geen medicus.
Een "befaamd" oncoloog-hematoloog uit Meran (Italië) heeft mij geholpen en en geadviseerd hoe door het kind te handelen bij twijfel.

Bedankt voor de Plus :))
Nee, dit kan niet. Je bloedgroep ligt vast bij je geboorte en verandert niet meer. Als je vader nu 0 (spreek uit als "nul") heeft, had hij dat ook toen hij jong was.

Toegevoegd na 16 minuten:
Als jij A hebt, heeft dus tenminste één van je ouders geen 0.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
O word niet "nul" genoemd maar bloedgroep O (ow). Als de letter.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op je rode bloedlichaampjes kunnen bepaalde eiwitten voorkomen. Die hebben mooie wetenschappelijke namen. Die zijn echter veel te lang om handig te zijn in het gebruik.
Toen we de bloedgroepen een naam gingen geven, hebben we die dus bloedgroep-A en bloedgroep-B genoemd. Dat was handiger. We hadden ze ook 1 en 2 kunnen noemen.
Er zijn veel mensen die die eiwitten NIET hebben. Dat zijn de mensen met bloedgroep-NIKS. In plaats van "niks" zeggen we "nul". (Het netnummer van Amsterdam is nul-twintig, en niet niks-twintig.)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Plus Gesp heeft het bij het rechte eind.
De meest bekende bloedgroepen zijn: A, B, AB of O (spreek uit als “nul”) Zie pagina 3 de folder onder De bloedgroep http://www.sfg.nl/Docs/Verloskunde/Bloedgroep%20rhesusfactor%20en%20irregulaire%20antistoffen.pdf Zie pagina 2 van de folder NVOG patiëntenvoorlichting
http://www.nvog.nl/Sites/Files/0000000077_bloedgroep,_rhesusfactor_en_irregulaire_antistoffen.pdf Zie pagina 22 van de zorggids niertransplantatie van het Erasmus MC
http://www.erasmusmc.nl/47411/2064071/221050/224022/zorggids
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is hier jaren geleden toe overgegaan omdat de uitspraak van de O in veel gevallen als A werd gehoord.
Erna55
9 jaar geleden
Bloedgroep 0 wordt ook als Zero uitgesproken, Engelse nul.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet in Nederland. In Nederland wordt de bloedgroep O altijd als nul uitgesproken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb o negatief en mijn huisarts noemt het altijd o ipv 0. Voor de rest een goed andwoord
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Daphne, dat klopt helemaal. Tussen jouw huisarts en jou zal er geen misverstand over ontstaan. In ziekenhuizen bij mondelingen aanvragen van bloed voor transfusie moet iedere mogelijkheid tot verkeerd verstaan vermeden worden. De uitspraak van de O (oh) kan verkeerd verstaan worden als A. Zeker als het in de hectiek per telefoon gaat en in delen waar dialect gesproken wordt. Vandaar is het voorschrift dat men altijd NUL zegt, en liefst nog de nadruk op de L, als men O wil hebben. Dus NULLL.