Hoe kan ik voorkomen dat mijn kids 6 en 4 jaar continue ruzie hebben. Ze kunnen heel kunnen heel slecht samenstellen. oudste is licht autisties?

Toegevoegd na 2 dagen:
De oudste is officeel getest op pdd nos. Het gaat meestal gelijk al fout ze willen allebei hetzelfde en willen vervolgens niet delen

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zorg dat ze vaak afgeleid worden door dingen die ze leuk vinden zoals naar buiten gaan, en zorg (wat soms moeilijk is bij jonge kinderen) dat ze elkaar begrijpen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat je hier wel iets aan hebt, je moet ruzie zo min mogelijk proberen te stoppen, de kinderen moet zelf leren dit op te lossen.
http://www.opvoedadvies.nl/ruzie.htm
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is de lichte vorm van autisme vastgesteld door een psychiater oid?
Zo ja dan krijg je wellicht begeleiding waar je deze vraag aan voor kunt leggen.
Het iq (oa) van een autist is ook van invloed op deze situatie en de begeleider kent jouw kind/ kinderen en weet wat de speciefieke mogelijkheden zijn.
succes, het zal niet altijd even makkelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Graag meer info. jongens/meisjes? hebben ze ruzie over waar ze mee willen spelen? Hebben ze ander temperament? zijn ze jaloers op de ander als ze denken dat deze meer aandacht krijgt van de ouders? Kunnen ze in het begin van het spel wel met elkaar overweg maar excaleert het na een berpaalde tijd? Gaan ze regelmatig bij klasgenootjes spelen waar het wel mee klikt?

Antwoorden (2)

Probeer ze genoeg af te lijden met iets wat ze leuk vinden en/ of bijna nooit doen zoals naar buiten gaan of ergens naar toe gaan en (wat soms moeilijk is bij kleine kinderen) zorgen dat ze elkaar begrijpen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kan voorkomen dat je kinderen ruzie krijgen door regelmatig met hen mee te spelen. Jij geeft dan het goede voorbeeld en je kan bemiddelen als dat nodig is. Leer ze hoe ze elkaar kunnen vertellen wat ze niet leuk vinden en wat wel. Echt samen spelen is best lastig. Kinderen kunnen ook heel gezellig naast elkaar spelen. Laat ze ieder een stuk speelgoed uitkiezen waar ze mee gaan spelen. Zorg dat ze allebei voldoende ruimte hebben om te spelen. In het begin blijf je in de buurt om te bemiddelen, daarna neem je meer afstand en kijkt of ze eventuele problemen onderling kunnen oplossen. Verder is speelgoed delen heel lastig. Om dit te voorkomen kan je ze van bepaalde stukken speelgoed (een bal, een auto, een pop etc.) beter ieder één geven.