Worden vrouwen echt gemiddeld 83jr oud?

Als ik de rouwadvertenties in de krant leest,of van iedereen hoor hoe jong mensen een ernstige ziekte krijg,vraag ik me dit af

vaak in het journaal geweest en in de krant:

de vrouw wordt gem 83jr oud

en de man 76

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Bijna de gemiddelde leeftijd van de vrouw is 82,5 jaar en de man 78,4 jaar. In de praktijk zie je dat mensen veel ouder worden en ook nog actief blijven,fietsen nog,gaan bv 1x pw in het buurthuis kaarten,halen zelf boodschappen,gaan in groepsverband dagjes uit of zelfs met vakantie. Natuurlijk zijn er ook ouderen die aan alle kanten zorg nodig hebben. En die zorg moet tegenwoordig van de kinderen,kleinkinderen en vrijwilligers uit de buurt komen,dit door de politiek
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Vrouwen worden gemiddeld ouder. Maar waar je druk om? Het is een gemiddelde. Wat de man aan het inhalen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan maar zo kloppen volgens allerlei wetenschappelijke onderzoeken. Maar het is een gemiddelde. Er worden dus veel vrouwen ouder dan 83 maar ook veel vrouwen die dat niet halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toevallig afgelopen vrijdag een begrafenis gehad,van de moeder van een kameraad van mij.
Het beste mens is 86 geworden.
Dus het kan wel.
En het mooiste is dat ze de laatste 6 jaren van haar leven,liefdevol opgevangen is door haar dochter.
Ze wilden haar absoluut niet naar het verpleegtehuis doen.
Nou hadden ze woonruimte genoeg,maar ik neem toch het petje voor haar af voor zo,n intensieve verzorging 6 jaar lang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat klopt wel ongeveer.

En als we de babysterfte nog wat naar beneden krijgen zal dat gemiddelde nog weer stijgen.

Overigens, de gemiddelde levensverwachting van een zestigjarige (hoe oud mag iemand die de zestig heeft gehaald nog verwachten te worden) is de laatste vijftig jaar niet spectaculair gestegen.

De gemiddeld te verwachten leeftijd is vooral gestegen doordat we de baby en kindersterfte hebben weten te drukken en doordat minder mensen zich dood hoeven te werken voor een habbekrats.
14 jaar geleden
Die gemiddelden worden uitgerekend door gerenommeerde (overheids)instanties. Je mag er van uit gaan dat ze dat goed doen, en dat de cijfers kloppen.

Het effect dat je beschrijft, komt wellicht door het feit dat bij een plotselinge dood op jonge leeftijd de nabestaanden eerder geneigd zullen zijn een rouwadvertentie te plaatsen. Hierdoor lijkt het alsof het gemiddelde veel lager ligt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als mensen jong overlijden, wordt hieraan veel meer aandacht gegeven dan wanneer iemand in een verpleeghuis op 90-jarige leeftijd overlijdt. Daardoor kun je de indruk krijgen dat vrouwen gemiddeld jonger sterven. Het CBS krijgt de gegevens van de artsen die de dood moeten vaststellen. Dat cijfer is dus wel precies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt. De meeste mensen krijgen namelijk geen kanker of een hartziekte.