Kunnen we gelukkig zijn in een huwelijk zonder aantrekkingskracht?

Wij zijn 9 jaar samen en hebben twee jonge kindjes (en het bijhorende slaaptekort). Sex hebben we de laatste jaren niet, omdat er geen aantrekking meer is, bij geen van beiden. Ik ervaar het als een gemis (maar het is ook niet mijn prioriteit, ik voel namelijk zelf geen aantrekking meer), mijn partner zegt er jaren geleden vrede mee te hebben genomen dat onze relatie eerder een vriendschap is en wil op deze manier verder. Ikzelf heb het moeilijk met het definitieve karakter daarvan, ik dacht dat het aan de jonge kindjes lag, de vermoeidheid, enz.. maar mijn partner ziet het definitiever en wil op een platonische manier verder. Die gelooft niet dat het verlies van aantrekking omkeerbaar is. Ik weet niet of ik dit kan (we zijn midden 30ers). Kan een aantrekkingskracht die langs beide kanten weg is nog terugkomen? Is er hoop voor ons? We willen beiden ons gezin niet missen, maar op deze manier groeien we steeds meer uit elkaar en wordt er meer gekibbeld, echt gelukkiger worden we er ook niet van, maar toch denk ik dat we ongelukkiger zouden zijn zonder elkaar...

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien therapie? Kijken waar het 'mis is gegaan'. Herleef het oude gevoel, hoe hebben jullie elkaar ontmoet, hoe was dat gevoel, ook tijdens de verkering. Botsen jullie karakters met elkaar zelfs met aantrekkingskracht? Nemen jullie problemen mee naar huis, dus negativiteit? Kunnen jullie situaties niet goed verwerken? In feite is het zo dat de wet van de natuur zorgt voor hevige verliefdheid in het begin en daarna zakt dit in, helaas. Het is dus aan ons om daar tegenin te gaan en elkaar terug te vinden en vechten voor elkaar. Hopelijk lukt dit je, maar je moet het beide willen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ken wel voorbeelden van zo'n situatie die uit de hand liep omdat 1 van degenen vreemdging waarna de boel escaleerde. 'Voor de kinderen' lijkt ideaal, maar die zijn er natuurlijk ook niet gebaat bij ouders met een slecht huwelijk.Tante van me heeft op die manier vele jaren van haar leven vergooid met een rothuwelijk, waar ze achteraf gruwelijk spijt van heeft. Punt is: wees voorzichtig en blijf niet onnodig aanmodderen. Zoals bovenstaande zegt, professionele hulp zoeken kan nooit kwaad. Slechter word je er niet van. Maar als het niet gaat, dan gaat het niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Welkom op het punt dat therapie belangrijk is. Je weet pas wat je mist, als je het kwijt bent. Het zou zomaar kunnen dat een scheiding veel pijnlijker blijkt dan verwacht, en dat de liefde meer aanwezig was dan jullie dachten. Het is aan jullie. Je draait de tijd niet terug dus wees verstandig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
nou, zit zelf al een paar jaar in een vergelijkbare situatie en als de liefde niet zo goed zat was het tijden geleden afgelopen geweest.Maar heb nu wel hulp ingeschakeld, werd er een beetje gek van. Ik kan je wel zeggen dat liefde alleen soms niet genoeg is en voor de kinderen bij elkaar blijven is ook geen wijsheid. Voor mij heeft het jarenlang goed gewerkt om een open relatie te hebben. zitten ook nadelen aan, maar meer voordelen. Je moet jezelf afvragen of je je tijd niet aan het verdoen bent op deze manier. is dat niet zo, dan moet je naar oplossingen zoeken iig .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als jullie beiden hier tevreden mee zouden zijn, dan heeft dit wel een kans, maar omdat jij aangeeft dat dit niet genoeg voor je is, is deze relatie zonder ingrijpen ten dode opgeschreven. Ik denk net als de meeste andere die een reactie hebben geplaatst, dat je het beste af bent door het zoeken van hulp. Ga naar je huisarts en bespreek dit, hij/zij kan je dan adviseren over het type hulp dat bij dit probleem past, ik denk dat je het meeste gebaat bent bij hulp van een seksuoloog, maar mogelijk denkt je huisarts hier anders over. Deze hulp heeft alleen kans van slagen, als beide partners hieraan meewerken. Het zal een lang traject worden, maar er is dan zeker verbetering mogelijk. En mocht het dan toch niet lukken:
Scheiden is pijnlijk voor kinderen, zij willen het liefst beide ouders in 1 huis, maar kinderen zijn flexibel en als jullie goede afspraken maken en deze ook nakomen, komt dat wel goed. Gun de ander in zo'n geval ook een nieuwe start, behandel elkaar met respect, spreek geen verkeerd woord over je ex, zeker niet als de kinderen erbij zijn, maak geen ruzie over goederen of geld, praat met elkaar op een volwassen manier, als het toch zover komt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Lijkt mij een geval van een broer-zus verhouding. Geen gezonde relatie in ieder geval. Ga voor jezelf na of je nog gelukkig bent, en hoe je jezelf ziet over 10 jaar. Succes!

Antwoorden (2)

Als het zover is gekomen dat de wederzijdse aantrekkingskracht helemaal weg is, dan is m.i. het huwelijk c.q. de relatie gedoemd te mislukken.

Liefde 'behoort ' de basis van een verbinding tussen twee mensen te zijn, althans in een relatie.

Ik denk dat jullie eens goed met elkaar moeten praten, want het kan er bij mij niet in dat beide partijen vrede kunnen hebben met een koele, bijna zakelijke, relatie.

Je kunt natuurlijk samen in therapie gaan, maar m.i. moeten jullie er toch samen uitkomen, dus waarom zouden jullie er zelf niet uit kunnen komen.

Praat dus met elkaar en probeer de weg naar elkaar via de liefde weer te terug te vinden. Want nee, zonder wederzijdse aantrekkingskracht kun je inderdaad niet gelukkig zijn.

Veel sterkte en kracht van mij,

Groet,
Ton
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk wel dat je gelukkig met elkaar kunt zijn zonder seksuele aantrekkingskracht, zolang je kunt accepteren dat er (tijdelijk of blijvend) geen seks is en zolang je de ander nog wel heel lief vindt. Ik denk dat het (in alle relaties maar zeker als de seks er niet meer is) heel belangrijk is dat je bewust leuke/romantische activiteiten zoekt om samen te doen als je langer samen bent. Bijv. samen dansen, uiteten gaan, wandelen, diepe gesprekken houden, naar de sauna, weekendje weg of iets anders dat jullie beiden leuk vinden. Op zo'n moment kun je dan genieten van het gezelschap van de ander en blijf je die persoon leuk en interessant vinden. Daarnaast denk ik dat intimiteit heel belangrijk is. Ook als je geen seks hebt, is knuffelen/zoenen denk ik nog steeds belangrijk. Dingen met elkaar delen, meeleven met de dingen van de ander (zowel de vervelende dingen als de leuke dingen), en naar de ander vragen lijken me ook heel belangrijk. En tenslotte is waardering uitspreken of op een andere manier laten blijken ook heel belangrijk denk ik, liefst op de manier die je partner 'verstaat', zie bijv. http://www.5lovelanguages.com/profile/
Ik hoop dat het goed komt. Heel veel succes!