Kan een huwelijk nietig worden verklaard als echtgenoote er ineens vandoor is?

Ik ben vorig jaar in mei getrouwd met een dame uit het buitenland. Aangezien ze stateloos is mocht ze niet in Nederland wonen. We hebben onofficieel 2 jaar samengewoond totdat mijn bedrijf failliet ging en ik geen inkomen meer had. Ze is toen terug gegaan naar thuisland. Nu is ze naar een ander land vertrokken met iemand anders. Het huwelijk staat nog steeds en ik wil niet verantwoordelijk zijn voor wat ze uitspookt.

Kan ik eenzijdig er voor zorgen dat het huwelijk nietig verklaard wordt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Dat is afhankelijk van de grondslag waarop het huwelijk nietig moet worden verklaard.

Als de grondslag een zg. 'schijnhuwelijk' is, dan kan je dat verzoek niet zelf doen; dit zal het openbaar ministerie (OM) moeten doen. Als schijnhuwelijk geldt o.a. dat daardoor toegang verkregen wordt tot Nederland. Als jouw echtgenote zou zij evt. daartoe recht hebben gehad (bron 1).
Mogelijk zou je ook dwaling kunnen aanvoeren, in die zin dat je een verkeerde betekenis hebt gegeven aan de afgelegde verklaring door je echtgenote (bron 2). In dat geval kan je zelf het huwelijk nietig laten verklaren (bron 2).
Verder zijn er eigenlijk geen beletselen die er mogelijk zouden zijn om een huwelijk nietig te laten verklaren (bron 3). Zo waren er vooraf geen huwelijksbeletselen en zal er geen sprake zijn geweest van dwang.

Echter, je kunt vrijwel hetzelfde effect bereiken door het huwelijk op eenzijdig verzoek te laten ontbinden, zoals de andere antwoorden al weergeven.
Een belangrijk verschil is dat bij ontbinding van het huwelijk er sprake is (geweest) van een eventuele huwelijksgemeenschap; bij nietigheid is dit niet altijd het geval (bron 4). Daarom is in bepaalde gevallen beroep op nietigheid aan te raden boven ontbinding.
Bron 4: http://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-1/artikel77
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, dat kan. Ga naar een advocaat en vraag een echtscheiding aan. Dat heet een z.g. 'eenzijdige echtscheiding'. Die wordt altijd toegekend, helemaal als de andere partner niets van zich laat horen.
8 jaar geleden
Nee, je kunt een huwelijk niet 'nietig' laten verklaren. Je kunt wel eenzijdig echtscheiding aanvragen. Dat is echter een langdurige procedure, omdat je aanstaande ex geen bekend adres heeft, en zij dus via krantenadvertenties opgeroepen moet worden voor zittingen.