hoe kun je het goedmaken met mensen die je meerdere keren gekwetst hebt?

Mijn ouders ( vader en stiefmoeder) proberen mij al jarenlang te leren om eerlijk te zijn en mijn eigen mening te hebben etc. Ik heb vaker gezegd dat ik echt zo veranderen, maar iedere keer als het wat beter leek te gaan, ging het weer mis. Ik heb ze diep gekwetst en veel pijn gedaan. Mijn ouders zijn gescheiden en mijn broer en zussen wilden niet veranderen en zijn "gevlucht" naar mijn moeder. Van de 5 kinderen is er 1 zus die wél haar verantwoordelijkheden draagt en eerlijk is etc. Doordat ik nu hetzelfde gedrag vertoon als mijn broer en zussen, doe ik mijn vader nig meer pijn. Dit terwijl hij en mijn stiefmoeder zoveel tijd en energie in mij hebben gestoken, om mij te helpen veranderen. Ze zijn dan nu ook helemaal klaar met mij en als ik niet verander moet ik bij mijn moeder gaan wonen. Ik heb echt heel veel spijt van wat ik allemaal heb aangericht. Ik weet ook echt niet meer hoe ik het nog goed kan maken, behalve dat ik nu écht verander. Maar hoe kan ik ze dit laten merken en zien?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (2)

Dit kan alleen door het te doen. Jij moet je nu gaan bewijzen. Je hebt namelijk al eerder beloftes gedaan die je niet na kwam. Dus beloftes zijn niks meer waard voor je vader waarschijnlijk. Laat zien dat je het kan!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat vervelend dat je niet geaccepteerd wordt zoals je bent. Zolang je anderen geen kwaad berokkent (mishandelen, stelen, pesten etc.), hoeven je vader en zijn vriendin toch niet te eisen dat jij 'verandert'? Als jij van binnenuit niet de drive hebt om te veranderen, zal het ok heel zwaar zijn (zie topics als: hoe help ik mijn vriend van het blowen af). Als ze vertrouwen in je hebben dat je het kan en jou meer loslaten, is er vast geen noodzaak meer om tegen hen te liegen. Je hebt je natuurlijk wel aan bepaalde regels te houden zolang je niet op jezelf woont: op tijd thuis zijn voor het eten, stil en op tijd binnenkomen na het uitgaan, laten weten waar je bent etc. Als je dat laat zien, dan komt er vanzelf meer vertrouwen en kun je daarná gaan onderhandelen over later thuiskomen etc. Over wat voor kwetsen heb je het precies?