Waarom is incest taboe?

Als ze beide van elkaar houden en er liefde en respect is, waarom denkt men nog steeds dat het fout is?

Ik doel hiermee niet op het krijgen van ongelukkige kinderen maar puur om incest op zich.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Het houden van een ouder van een kind of tussen broers en zussen is heel anders dan een liefdesrelatie. Tussen neef en nicht is het wat anders.

Het beste antwoord

Incest is m.i. taboe omdat wij het als zodanig bestempelen. Ik wil het graag verder toelichten.

Incest heeft een zeer negatieve klank omdat het meestal tegen de zin van de ander is. Er wordt iemand onderdrukt en misbruikt op een manier die ik me helaas kan voorstellen. En dat is afschuwelijk.

Toch zie ik een andere kant. Ik kan me voorstellen dat je als broer en zus, neef en nicht etc. best iets meer voor elkaar kunt voelen dan gebruikelijk is. Zoals Hansv ook al eerder aangaf, heb ik er geen problemen mee wanneer twee wilsbekwame volwassen mensen verliefd op elkaar worden en van elkaar houden, ook al is het toevallig familie. Ik zie het in dat geval net als een gewone relatie die wel geaccepteerd is. Kinderen krijgen is een ander verhaal, maar ik geef graag mensen hun eigen verantwoordelijkheid. En ik hou er niet van dat dingen 'niet kunnen' omdat de omgeving dat nu eenmaal heeft bepaald.

Waren we in een ander land als bijvoorbeeld Japan geboren, hadden we er anders over gedacht. Hier is het niet normaal, dus gaan de meeste automatisch met de meute mee in denkwijze en overtuiging. Ik ben niet bang om anders te denken als ik het kan onderbouwen en verantwoorden. Wat fout is, is fout. Maar hierin zie ik niet iets fout als het om puur liefde en respect gaat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Omdat mensen het vies en raar vinden, en er kunnen ongelukkige kinderen van komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat liefde niet zo bedoelt is. En het geslacht wordt daardoor afgezwakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de kans op ongezonde kroost dubbel zo groot is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn een paar dingetjes:
1. Het is cultureel niet geaccepteerd; er zijn ook genoeg culturen waar het wel normaal is om met je neef of nicht te trouwen.
2. Er bestaat een beperkt hoger risico op genetische afwijkingen
3. Incestklinkt al snel als pedofilie binnen de familie, waardoor men er snel een afkeer van heeft. Maar het kan ook gewoon om 2 volwassenen gaan die weten wat ze doen.
4. Wanneer het 'dichtbij' familie is, zoals Woody Allen die met zn stiefdochter samen is, dan komt het op mij over als een verkeerde interpretatie van een vertrouwensband tussen ouder en kind. Dat is voor veel mensen een walgelijk idee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Roerend mee eens +1 (jammer dat ik je niet meer +jes kan geven)
incest is taboe omdat er vaak geen sprake is van liefde en respect maar van machtspelletjes en onderdrukking (vaak van kinderen door volwassenen). dit staat gelijk aan mishandeling en het behoeft verder geen uitleg dat dit uitermate slecht is voor de ontwikkeling van een kind.
ik ben erg benieuwd waarom je deze vraag stelt. eigen ervaring?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
psies! +1
Verkrachting is altijd taboe. Wanneer je over incest spreek heb je het dus over verkrachting van/door je eigen familieleden. Dit is iets wat de buitenwereld vooral niet mag weten, omdat dit de mogelijk goede naam van de familie te schande kan maken. Dus het spreken over incest is net als bij verkrachting taboe voor jezelf, familie en buitenstaanders die het wellicht niet zullen geloven en je belachelijk gaan maken...

Ik heb beide mogen ondergaan als traumatische ervaring. En ik vind het tot op de dag van vandaag een schandalige opvatting dat hier niet over gesproken kan/mag worden...

Toegevoegd op 28-04-2009 10:26:47
En met "schandalige opvatting" bedoel ik dus taboe in een andere woord keuze...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 dank voor je openhartigheid... dit helpt om taboes te doorbreken, hoeveel pijn het jou zelf ook doet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die pijn slijt niet. Het erover kunnen praten helpt wel met de verwerking van traumatische ervaringen. Ook al is dit beperkt tot fora e.d. op het internet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Knap dat je dit zo verteld hebt! Sterkte bij het verwerken... Ik weet niet echt wat ik anders kan zeggen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
... +1
Ha, die Samira;

Ik zal mijn nek dan maar uitsteken, want ik vind dat alle wilsbekwame mensen die dat willen seks met elkaar moeten kunnen hebben zolang ieder die deelneemt dat maar vrijwillig doet. Dat ze zich als familieleden niet moeten voortplanten is overduidelijk en ze moeten ook tegen kritiek kunnen maar verder is het wat mij betreft gewoon een privézaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Incest is discutabel naar beide kanten. Als volgens de Bijbel we met Adam en Eva zijn begonnen als de eerste mens waar komen we dan allemaal vandaan ?
Zowel voor ' aanvaardbaar' als ' onaanvaardbaar' is iets voor te zeggen zolang het van 2 kanten komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Incest impliceert dat het tegen de wil van de jongste in kwestie gaat...
En daarom niet goed te praten...

Dat het taboe is, is omdat veel mensen nog net alles kunnen onderdrukken, maar als je erover praat het allemaal zo dichtbij komt, dat ze bijna niet meer in kunnen staan voor hun daden, dus dan beter HEEL ver weggooien en wegdringen... Dus taboeriseren is dan de beste optie...

klaar, probleem weg... (maar niet echt)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uitgaande van het scheppingsverhaal zijn wij allen een product van incest.

Het taboe ligt op het maatschappelijke vlak.
Dit zal ons waarschijnlijk ingepompt zijn om degeneratie te voorkomen.

Ik persoonlik moet er ook niet aan denken maar kan me helemaal aansluiten bij het antwoord van Hansv
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
neef nicht lijkt me geen probleem (voortplanten niet wijs)
vader dochter.moeder zoon vindt ik onacceptabel. natuurlijk hou je van je ouders/kinderen maar nooit sexueel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Egypte kregen de farao´s van hun dochters kinderen en zo. Vooral de laatsten hadden ernstige afwijkingen. Zo goddelijk was het dus niet om incest te hebben.
Je kunt een ander mens ook liefkozen zonder sex te hebben.