door een gesprek heen praten

Hoe ga je met iemand om die elke keer door je gesprek heen praat.Meestal stop ik dan met praten,omdat het voor de andere partij dan geen gehoor is.
Maar ik irriteer mij daar mateloos aan.Het is de zus van mijn vrouw die dat doet.Wordt er af en toe een beetje moe van.
M'n schoonzus blijft dan door ratelen.Ze wil op de een of andere manier haar gelijk halen door het gesprek over te nemen.
Hoe los ik dit op?Moet ik steevast doorgaan met praten of mij maar 'gewonnen'geven en stoppen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
18.2K

Antwoorden (12)

Dat is simpel maar behoeft een klein beetje oefening.
Degene die je in de rede valt is waarschijnlijk onverbeterbaar. Doe als volgt: Jij verteld je verhaal en zodra de ander je in de rede valt blijf je net zolang de laatste twee woorden van wat je net gezegd hebt herhalen totdat de in de rede valler zijn mond houdt. Werkt echt, probeer maar. Als de in de rede valler harder gaat praten doe jij dat ook. Door het herhalen hoef je niet naar woorden te zoeken en stort je als het ware een spraakwaterval over hem/haar uit. Je gaat het winnen, maar echt blijven herhalen al is het 20 keer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat ze erbij wil horen
misschien wordt ze genegeerd,onzekerheid speelt ook een rol ".
ik heb droge ogen en durf wat van te zeggen
zo van "laat me nou eens uitpraten anders begrijp je de essentie van het verhaal niet"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zeg dan gewoon: Laat me het even afmaken, of Mag ik nog even.
En als ze echt geen ruimte aan je wil geven, dan zou ik stoppen met praten en na haar woordvloed gewoon weer oppikken waar je gebleven bent. Maar zo'n opmerking werkt meestal wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
laat r maar eens merken dat er meer mensen zijn dan haar alleen en blijf gewoon doorpraten... heel vaak stoppen mensen dan alsnog met praten en ongewild of gemerkt horen ze toch wel wat jij zegt... laat je de kaas niet van je brood eten hoor... als dat niet helpt kun je ook op een heel rustige en kalme toon zeggen, terwijl je haar recht in de ogen kijkt van :"heb jij geen manieren geleerd? Weet je wel dat het heel onbeleefd is om iemand in de rede te vallen of niet te laten praten?" en dan je gesprek vervolgen en doen of je neus bloedt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel herkenbaar. Ik vindt dit ook erg moeilijk maar probeer dan toch wel te zeggen: "Even wachten als je wilt, want anders ben ik straks kwijt wat ik wilde vertellen." Hoewel je er bij sommige mensen niet eens aan toe komt òm dat uberhaupt te zeggen :-/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk is dat een signaal dat die persoon niet naar je luistert .
Zeg het hem/ haar.
Zeg luistert U wel? of Weet je wat ik gevraagd heb?
Dan doet hij/ zij wel eventjes de moeite.
Er zijn mensen die ik ken die het bijna ziekelijk doen, Politici hebben er bijna allemaal last van in debatten : mijn mening doordrukken , de Uwe doet er niet toe
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mensen die dat doen, zijn na jouw eerste drie woorden allang met hun eigen verhaal in gedachten bezig. Jouw worden trekken bij hen een laatje open van eigen herinneringen of momenten die gelijk waren.

Op het moment dat ze je in de rede vallen, hebben ze al enige tijd niet gehoord wat jij aan het vertellen bent.

Ik ken het verschijnsel maar al te goed. Mijn schoonzus heeft hetzelfde. Ze stellen vragen en luisteren nooit naar het antwoord. Ze vragen hoe je vakantie geweest is en na twee zinnen van jou, nemen ze het over en komt hun eigen vakantie over de tafel.

Deze mensen hebben nooit geleerd dat het verhaal van anderen ook gehoord mag worden. Tegenwoordig leren ze dat in kringgesprekken op school.

Als je er wat aan wilt doen, zal je dit tegen haar moeten zeggen en wel zo duidelijk mogelijk. Zelfs dan valt ze je in de rede. Dat moet je dan stoppen, door haar te zeggen: zie je wel nou doe je het weer. Het kan helpen, maar zelfs dat is niet zeker.
13 jaar geleden
Ik ken dit. Loop dan gewoon weg, want zij heeft het gesprek overgenomen. Misschien vraagt ze later waarom je wegliep en dan kan je dit zeggen.

Je kan ook gewoon doorpraten en haar negeren.

Of je zegt: "laat mij even mij even uitpraten".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken die types ook, ik zeg altijd: Ik was nog niet klaar met mijn verhaal hoor. En dan kijk ik degene aan die er doorheen kletst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij handelt op dat moment goed.
Op school leerden we dat we elkaar moeten uit laten praten. Dus wanneer je schoonzus er door heen kwaakt ben jij degene die stopt met praten . Mijn complimenten daarvoor dat jij je kunt beheersen op dat moment.
Er nog harder door heen proberen te praten heeft inderdaad geen nut want niemand kan er dan nog iets van maken.
Een nette oplossing voor deze situatie zou zijn om je schoonzus tegen je eigen wil in misschien, gewoon dr gelijk te geven. Meteen het gesprek afkappen met""ja meid zeker je hebt helemaal gelijk"" Ik ben het helemaal met je eens""
dat is vaak voor iemand al genoeg om dan te stoppen met dat dominante gedrag. Trots of niet trots dat ze het gesprek gewonnen heeft,dat maakt voor jou dan niet uit.
Een andere oplossing zou zijn dat je haar bij het afscheid nemen er voorzichtig op wijst dat je het gesprek ook graag af wilt maken zonder dat ze je iedere keer in de reden valt.
Maak haar dat bewust duidelijk bij het afscheid en niet op het moment dat het gesprek waar ze door heen bept plaats vind want juist dan, onstaan er ruzies en daar zit niemand op te wachten.
Maar dat je t haar duidelijk moet maken dat je haar gedrag zeer onprettig vind spreekt voor zich,want zelf heeft ze t waarschijnlijk niet eens in de gaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeg gewoon k heb een mercedes gekocht hij/zei zal zeggen(waarschijnlijk) nee, echt waar ? en hup en ander onderwerp
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niemand is perfect! Kan niet altijd alles perfect gaan!
Iedereen, ieder mens wil gewoon iets zeggen en praten!
Zelfs iets zeggen en praten in een gesprek kan niet altijd perfect gaan!
Mensen hoeven niet gelijk zo negatief te zijn en zo negatief te denken!
Iedereen, ieder mens kan soms, af en toe, door medemens heen praten dat gebeurd soms onbewust of per ongeluk, niet expres, kan ook, kan gebeuren.

Overdreven en kinderachtig 10x herhalen!
Alleen als er om wordt gevraagd dan pas herhalen!
Niemand hoeft voor iemand wat te herhalen, hele tijd te herhalen!
Ieder mens kan stoppen met praten en als het stil wordt en stil is dan praten!

Je hebt ook mensen die overdrijven die blijven over iets praten dat een ander genoeg van heeft en genoeg ervan heeft gehoord en daarom niet verder wil horen, aanhoren, vandaar misschien dat erdoor kan worden gepraat, want de persoon wil niet luisteren naar iets wat geen leuke onderwerp is kan ook dat persoon daarom erdoor heen praten in de hoop dat die persoon stopt met praten over iets wat niet belangrijk is of gewoon saai is of niet leuk is om naar te luisteren.

Dus niet gelijk oordelen niet gelijk zo snel oordelen.
De persoon die het onprettig vindt praat waarschijnlijk onprettig en de ander wil er niet naar luisteren omdat onderwerp onprettig is/kan zijn/kan ook.

Liefde! Respect! Begrip! Geduld! Gerechtigheid! Vrede!

Groetjes!
een jaar geleden