kan een doofstom persoon ooit weer horen en praten?

In mijn jeugd heb ik veel met mijn neef opgetrokken, hij is doofstom( kut woord). Doordat zijn gehoor nooit of nauwlijks gewerkt heeft is zijn spraak nooit ontwikkeld, hij kan een aantal woorden naspreken met hoorbaar vervorming en meestal ging het goed met lippen-lezen en gebaarentaal natuurlijk. bij dergelijke handicap is je leven voorgoed beperkt vooral als je in een derde-wereldland
leeft, geen school, geen rijbewijs, beperkt sociale leven...
ik hoopte altijd dat de wetenschap en de techniek zou verandering hier in brengen maar ik heb nooit van een doorbraak gehoord die deze mensen van hun ellende kan verlossen.
Wat weet je over dit specifieke handicap? zal de wetenschap ooit de baas over zo'n oeroud handicap zijn ?
no jokes.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Een collega van mij is doof geboren. Zij kan wel praten omdat haar dat van jongs af aan geleerd is op een speciale school. Ze praat niet zo duidelijk maar als je haar wat langer kent kan je goed met haar communiceren.
Ze wordt binnenkort geopereerd en krijgt dan een cochleair implantaat, zie link. Bij haar dochter is die operatie een jaar geleden uitgevoerd en die is er heel erg blij mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Op het moment dat hij de kritieke fase, +- 12e levensjaar, gepasseerd is, wordt het leren van spreken en woorden vormen erg moeilijk. Zo beschrijft het boek Het taallerend kind, zo beschrijft Noam Chomsky dit in zijn theorieën van de Universele Grammatica. Deze theorie wordt op dit moment als algemeen geldend aangehouden.

Een vergelijkbaar geval is het Amerikaanse meisje Jeanny, dat door omstandigheden 12 jaar lang geen taalaanbod kreeg. Het meisje heeft nooit meer echt kunnen praten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt er helemaal vanaf waarom mensen doof zijn. Er zijn in de USA experimenten geweest met het koppelen van een electronisch oog aan je oogzenuw. Dat was succesvol, maar helaas is de wetenschapper die dit onderzoek deed overleden en het onderzoek onder gegaan.

Eenzelfde oplossing kan natuurlijk met het gehoor ook bereikt worden. De technische mogelijkhede zijn er, we hebben alleen een genie nodig die de regels wil buigen en dit soort onderzoek wil doen (Er zijn nogal wat regels omtrent het ombouwen van mensen; deze meneer liep ook tegen regelgeving aan en moest de operaties in het midden-oosten doen geloof ik.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken wel iemand die dat ook heeft en mijn ervaring is het volgende...
Een mens heeft een portie uitgaande energie tot zijn beschikking... Zijn er ogen om te zien dan gaat daar 90 tot 95% van de energie naar toe... Zijn er oren dan gaat daar 5 tot 10% naar toe, afhankelijk van persoon tot persoon natuurlijk...
Heeft iemand niet de beschikking over een zintuig dan nemen de andere zintuigen de energie die niet gebruikt wordt over...
In mijn ervaring is een ontmoeting met een doofstomme persoon heel intens, omdat je zo direct contact hebt... Vooral visueel...

En spreken zonder spraak is ook spreken hoor...
De hersenen kunnen op enig moment in de ontwikkeling niet meer oude trauma´s en tekortkomingen repareren, dus als je te oud bent, boven 10 jaar, dan lukt het je niet meer om te leren spreken zoals het hoort...

De hersenen hebben hun beperkingen en daar doe je niets aan... Een doofstomme mens kan heel gelukkig zijn, als je dat maar weet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een tijd geleden was er een publicatie over een goede oplossing voor dove mensen. Ik ben vergeten wat dat precies was. Wel herinner ik mij mijn verbazing om in datzelfde artikel te lezen dat er een grote groep dove mensen niet blij waren met dat middel omdat ze daarmee hun eigen specifieke belevingswereld zouden moeten opgeven. En daar kozen ze niet voor.
In een land waar veel voorzieningen zijn voor doven ligt dat natuurlijk wel anders dan in een derde-wereldland.