Hoewel de beelden van een MRI-onderzoek in eerste instantie lijken op die van een CT-scanner zijn er toch grote verschillen. Een CT-scanner meet absorptie van röntgenstraling, vooral het dichte calcium in botten valt daardoor sterk op. Een MRI-scanner meet het voorkomen van één element, vaak is dat waterstof. Een MRI-scanner stelt de patiënt niet bloot aan de ioniserende straling van CT-scanners. Er zijn wel andere gevaren, zoals het eerder genoemde sterke magnetisme. Bij specifieke instellingen kan door het gebruik van de radiogolven de temperatuur in de patiënt wat oplopen. De scanner lijkt dan op een zeer groot uitgevallen magnetron. Er zit voldoende beveiliging op de scanners om de opwarming minimaal te houden. Als er zich toch metalen voorwerpen in of op de patiënt bevinden, dan kunnen deze, bij specifieke instellingen van de scanner, wel nare brandwonden veroorzaken.

CT en MRI vullen elkaar aan, ze kunnen elkaar niet compleet vervangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een MRI-scanner werkt met behulp van een magnetisch veld.

Een CT-scanner vormt beelden met behulp van Róntgenstraling en een computer die er een soort 3D van maakt.

Mede vanwege het gevaar van teveel blootstelling aan straling en omdat de technieken iets anders werken hebben beide scanners verschillende toepassingsgebieden. Natuurlijk is het ook afhankelijk van wat ze in beeld willen brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kort en bondig omschreven +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook een +1 van mij.
AWM
14 jaar geleden
Goed antwoord met m.i. 2 kleine aantekeningen:
Bij een MRI komt geen (schadelijke) straling vrij.
En met een MRI kun je ook 3D plaatjes maken:
http://www.youtube.com/watch?v=9UCaxkvWe-8
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook niet beweerd dat er straling vrij komt bij MRI Antwoordman, maar misschien had ik het nog wat duidelijker moeten zeggen, dus daar heb je dan wel weer gelijk in. En inderdaad met een MRI worden ook 3D beelden gemaakt, dat maakt het ook een zeer bruikbare techniek natuurlijk. Ook dat heb ik niet echt aangegeven in mijn antwoord.
Een goed gemaakte MRI (Magnetic Radiance Imaging) is veel scherper dan een CT scan en geeft de arts de mogelijkheid om door het gebied te 'wandelen' waar vermoed wordt dat de aandoening zit. Een CT (Computer Tomografie) scan geeft een minder scherp beeld en een stapel afzonderlijke beelden (MRI ook, maar door de hoeveelheid lijkt het één geheel)

Voor wie ooit een MRI scan nodig heeft, vraag een scan aan bij Mediferia in Amersfoort. Geen enge benauwde buis, maar een mooi centrum met een open MRI scanner.
14 jaar geleden
Een MRI maakt een scherpere weergave van de zogenaamde 'weke delen'.
Hierdoor kunnen tumoren en gezwellen beter worden ontdekt dat bij een CT.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kleine aanvulling op @paulus811:
MRI staat voor magnetic RESONANCE Imaginging.
Een hoogfrequent magnetisch veld laat polaire atomen of atomen met een specifieke spin-waarde anders in beeld komen dan dan andere atomen. Zó kan MRI verschillende weefsel-struturen in beeld worden gebracht.
Ik weet het niet - zou benieuwd zijn naar een antwoord - of MRI-scans mogelijk zijn als je ijzeren of ijzerhoudende prothesen in je lichaam hebt? Dit i.v.m. het (sterke) hoogfrequente magnetisch veld dat daarvoor nodig is. Is er een arts (radioloog?) in de zaal?
Met een CT-scan wordt in verschillende richtingen Röntgenstarling door het lichaam gestuurd. met complexe rekentechnieken (vandaar de C van Computer-Tomografie) worden van de uitkomsten van al die doorlichtingen een beeld gemaakt ALSOF het lichaam in plakjes zou zijn gesneden: daarvan komt de T van Tomografie.
Zie ook de link hieronder.
Vgl: microtoom: apparaat dat weefselpreparaten in flinterdunne plakjes nijdt om het onder een microscoop te kunnen bekijken.

Toegevoegd na 1 minuut:
- in flinterdunne plakjes SNIJDT - natuurlijk.