Wat kan je het beste doen tegen flauwvallen?

ben vandaag 2 keer flauwgevallen. dokter en verloskundige zeggen dat ik even moet kijken of het minder word.
heb de hele dag vlekken voor mijn ogen, mijn bloeddruk was gisteren 120/60 en ijzer 6.1
ik heb gewoon gegeten.
wat kan ik zelf nog doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Het komt echt veel vaker voor aan het einde van de zwangerschap. Je lichaam heeft het veel zwaarder dan normaal. Je hebt 40-45% meer bloed, wist je dat?
Wat de oorzaak ook is *ga meteen liggen* als je duizeligheid voelt opkomen. Als dat niet kan, ga dan zitten met je hoofd tussen je knieën totdat je je beter voelt.
Sta langzaam op als je zit op ligt.
Ga niet op je rug liggen. Probeer op je linkerzijde te liggen.
Eet genoeg (bloedsuikerspiegel!) en drink veel. (alcoholvrij uiteraard)

Sterkte!
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

heel voorzichtig zijn! Weet niet hoever je bent maar je kunt jezelf en je kindje bezeren als je zomaar neervalt..
Eigenlijk is het beste gewoon rusten.. in ieder geval achter de pc uit.. klinkt lullig maar is wel verstandig..zeker als je vlekken ziet.. ik vind je onderdruk wat laag maar dat zal je huisarts beter kunnen beoordelen dan ik natuurlijk..
Verder veel drinken, wat extra fruit en ijzerrijke producten.. als je gaat liggen een kussen in je nek, onder je hoofd en als je denkt te gaan faluwvallen snel zitten met je hoofd tussen je knieeen..

Succes en beterschap meis!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zorg dat ik een redelijke dosis suiker binnen krijg, wanneer ik vlekken voor mijn ogen krijg. En eventueel nog een beetje extra zout...

Heb wel eens gehoord dat dit te maken heeft met een te lage suikerspiegel. En bij mij werkt het in ieder geval altijd...

Maar moet er dan wel bij zeggen dat ik me niet kan herinneren ooit te zijn flauwgevallen. Uitgezonderd die ene keer dat ze bloed in mijn alcohol zouden vinden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Tijdens de zwangerschap kan flauwvallen voorkomen als gevolg van een plotselinge daling van de bloeddruk, waardoor de hersenen kortdurend een zuurstofgebrek hebben. Snel uit liggende houding overeind komen, een te warme, benauwde omgeving kunnen allemaal tot flauwvallen leiden. Flauwvallen is niet schadelijk voor de baby mits de vrouw binnen enkele minuten weer "bij" is. Flauwvallen voelt en ziet men meestal aankomen doordat de vrouw niet lekker wordt, het klamme zweet uitbreekt en wit wegtrekt. Om valpartijen te vermijden is het verstandig om op de grond te gaan zitten of eventueel te gaan liggen. Door het hoofd tusen de knieën te buigen, zodat het bloed naar de hersens kan stromen, is het flauwvallen soms nog tegen te houden."

Verder kan het ook zijn dat je op je rug gelegen hebt? Dat heet het vena-cava-syndroom en komt doordat je baby op de grote lichaamsslagader drukt als je op je rug ligt en er dan ook te weinig bloed naar je hoofd stroomt; op je (linker-)zij heb je daar geen tot weinig last van....als je al ergens "geen last"van hebt als je zwanger bent :)

Toegevoegd na 1 uur:
Als ik je tip mag geven om (alvast) je Hb wat op te krikken (ook handig voor de periode ná de bevaling) Floradix. Dit is een op kruiden gebaseerde drank die écht heel goed werkt, zonder de nadelen die er wel zijn als je bijvoorbeeld ferrofumaraat ("ijzertabletjes") inneemt. Het is te koop bij bijvoorbeeld de Etos, Kruidvat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gebruik voor mijn ijzergehalte, wat ook wel eens laag is na lange dagen en korte nachten, roosvicee ferro.
Verder zijn ontspanning in combinatie met sport voor mij de remedie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb daar gister een heel stuk over gelezen in de quest. Ga zitten, kruis je benen en span dan een aantal keren al je beenspieren aan. daardoor word je bloed hard omhoog gepompt. Dit schijnt echt erg goed te werken!

Toegevoegd na 29 seconden:
Dit doe je dus op het moment dat je het aan voelt komen.