Is een darmonderzoek pijnlijk?

Morgen krijg ik een darmonderzoek.
Heeft er iemand ervaring mee.
Zoja is het pijnlijk.
Ik wil namelijk dinsdag weer aan het werk als dat mogelijk is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.2K
Rieneke1
12 jaar geleden
sterkte menneke.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je rieneke! :(
Rieneke1
12 jaar geleden
meis, bel van tevoren even op, en vraag om een roesje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach rieneke ik vraag het voordat ze beginnen of het te pijnlijk is zoja vraag ik om een roesje. Ook al word ik chagerijnig door roesjes haha tnx!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vragen ze als het goed is ook kort van te voren. Wel doen hoor! Dat scheelt een stuk.

Het beste antwoord

Een colonscopie bedoel je?
Ja, ik persoonlijk vond het pijnlijk. Je kunt kiezen voor een roesje en dit zou ik je zeker aanraden. Ondanks het roesje ben ik nog 2 keer gillend van de pijn 'wakker' geworden en is er morfine ingespoten, maar dat was omdat het daar ontstoken was en ze enorm moeilijk de bochten door konden komen én ze ook nog even in de dunne darm gingen kijken.
Na een roesje mag je niet zelf naar huis rijden.
Er zijn echter heel veel mensen die een darmonderzoek niet pijnlijk vinden, wees er dus maar niet te bang voor!
Enneuh, het laxeren en die 2.5ltr behangplak drinken is vervelender hoor!!
Succes!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Mijn darmonderzoek , vorig jaar, heb ik niet als pijnlijk ervaren en ook de medicatie vooraf was goed te doen.
Dit soort vragen is altijd lastig want ieder heeft een andere pijngrens , en zo word je misschien bang gemaakt waar het niet nodig is.
Ik zou zeggen , probeer het zo ontspannen mogelijk te laten gebeuren en wie weet zeg je morgen "was dat nou alles?
Veel succes morgen.
12 jaar geleden
Een darmonderzoek (colonoscopie) wordt in België altijd onder verdoving gedaan. Dus in principe is het niet pijnlijk. Als er poliepjes moeten verwijderd worden, (wat bij mij het geval was) kan je achteraf wel wat pijn hebben, maar dat is te verdragen. Een drukkend en opgeblazen gevoel kan je ook een tijdje hebben. Als je verdoving hebt gekregen mag je geen voertuig besturen tot 12 uur na het onderzoek. Verder mag je de dag na de ingreep je dagelijkse activiteiten terug hervatten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook een colonoscopie ondergaan en voelde er helemaal niets van. Wel vond ik het genant dat ik na het onderzoek in een kamer met nog 5 lotgenoten verplicht scheten moest laten om de lucht uit de darmen te krijgen. Het slangetje wordt namelijk in de darmen gebracht door er lucht door te blazen.

Dus echt totaal niet pijnlijk, maar dat blijft een persoonlijke ervaring. Zoals je hierboven leest gillen sommigen het uit.
12 jaar geleden
Een inkijk in de darmen met een camera via het rectum tot aan de maag is niet pijnlijk. Het wordt uitgevoerd door de gastro-enteroloog zelf. Ik snap niet waar de anderen het over hebben maar gips moet je slikken voor een maagfoto! De specialist heeft je kunnen vertellen over hoe ze het doen maar bij mij deed het nooit zeer. Ik voelde er helemaal niets van. Waar de specialist wil neemt die een stukje weefsel weg voor celonderzoek, met een klein grijpertje. Je voelt dit wel maar echt pijn doet dat ook niet. Er werd volgens mij geen gebruik gemaakt van lucht en ik kreeg voorafgaand alleen een spoelmiddel dat ik een tien minuten in moest houden (=moeilijk, dus vraag waar de toilet is en zet deze deur alvast open of ga op de rand zitten. Je moet nooit doen wat de zuster zegt of kleding meenemen). Na afloop heb je enige tijd niet gegeten en best honger, een stuk kaas of boterhammen bij je hebben dus. Een specialist kan vaker een inkijk vragen als medicijnen niet helpen, die verdient geld aan onduidelijkheid over wat er precies aan de hand is. Het belangrijkste is daarom dat er geen ernstige dingen te zien zijn en het weggenomen stukje slijmvlies goed ("negatief") getest wordt. Kijk daarom zelf mee op de monitor of vraag iemand anders om dat heel kritisch en aandachtig te doen. Voor gewone darmontstekingen helpen klisters veel beter dan zetpillen en maagsap resistente tabletten. Het is zaak om deze dan nog een korte tijd langer te gebruiken wanneer de klachten weer over gaan. Ga niet liggen nadat je zo een klister neemt en begin met halve, anders wordt je misschien wel een week heel ziek van ontlasting die terugkomt in de maag en kan je werken wel vergeten. Meteen na het onderzoek kun je naar je werk. Dit in antwoord op dat deel van de vraag. Op deze manier zal de specialist jou waarschijnlijk snel weer genezen kunnen verklaren want ze vragen echt om de zoveel tijd zo een onderzoek en beweren zomaar dat ze een ontsteking bij de maag hebben gezien. Jij blijft dan gewoon problemen houden. Wees kritisch over hun bevindingen. Beterschap.