Een calorie ziet er niet uit. Het is namelijk geen ding, maar een maat voor de hoeveelheid energie die vrijkomt bij verbranding. Je lichaam verbrandt suikers, de open haard verbrandt hout. Beide hebben een hoeveelheid calorieën per hoeveelheid brandstof (suikerklontje/houtblok).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

klik deze link
http://nl.wikipedia.org/wiki/Calorie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De calorie is een verouderde eenheid voor energie of warmte. Later is het vervangen door de joule.
In de voedingsindustrie gebruikt met de term de calorie nog steeds als een veel gebruikte maat voor een hoeveelheid warmte-energie.

Het is dus een eenheidsaanduiding. Dus het heeft geen vorm en het doet niks. Het geeft aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De maat voor energie is de Joule. Calorie is de warmte die het kost om de stof 1 graad in temperatuur te doen verwarmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, ik bedoelde de hoeveelheid warmte die de stof levert om 1 gram water 1 graad in temperatuur doet stijgen.
het zijn energie.
functie
is een éénheid om te meten hoeveel energie wordt gebruikt in levensmiddelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een calorie is de maatstaf voor de energie in levensmiddelen. Dit is uitgedrukt om te kunnen vergelijken hoeveel energie in een product zit. Ook voedingsstoffen hebben een bepaalde caloriewaarde, zo bevat 1 gram vet 9 kcal, 1 gram alcohol 7 kcal en 1 gram eiwit of koolhydraten 4 kcal.

Tegenwoordig word het internationaal aangeduid met (kilo)Joules. 1 kcal staat gelijk aan 4,2 kJ. Echter praten we in de volksmond nog over calorieën.