Wat zijn oorzaken van een lage onderdruk?

heb mijn bloeddruk laten meten en mijn bovendruk was goed maar had een lage onderdruk.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
103.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe laag is laag???

Antwoorden (4)

Eén eenmalige meting van je bloeddruk zegt niet veel, sommige mensen hebben standaard een lagere bloeddruk dan het gemiddelde, een te lage onderdruk is niet iets om je gelijk zorgen over te maken, doe je dit wel dan kan je langs gaan bij je huisarts. Dus een duidelijke oorzaak is niet zomaar te geven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bovendruk maakt niet heel veel uit, deze kan heel erg variëren. De bloeddruk in het algemeen wordt dus vooral bepaalt door je onderdruk.

Een lage onderdruk kan door meerdere dingen komen:

Zware maaltijd
Rechtstaan na lang te hebben gelegen (vb. slaap, ziekte)
Spataders in de onderbenen waardoor er minder bloed naar het hart terugvloeit
Warmte
Extreem vochtverlies
Een hevige allergische reactie
Infecties
Gebruik van alcohol
Stress
Diabetes
Gebruik van bepaalde medicijnen zoals diuretica, middelen tegen hoge bloeddruk, antidepressiva, e.a.
Het kan ook zijn dat er geen aanwijsbare oorzaak is, maar dat een psychologische problematiek een rol speelt (vb. geen levensdoel hebben, zich vervelen, er geen zin in hebben, levenslust verloren, minderwaardigheidsgevoelens, depressie, enz.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je blijvend van de lage bloeddruk last hebt (abnormaal gebrek aan energie, duizeligheid bij het opstaan) dan kan het helpen om kelp tabletten van Vogel te gebruiken.

Een lage bloeddruk schijnt veel meer voor te komen dan men denkt, en in veel gevallen heeft het te maken met het onvoldoende werken van de geslachtsklieren (scheiden te weinig hormonen af).
Dit heeft niet alleen een ongunstige invloed op de seksuele potentie maar ook op de arbeidslust en onze lichamelijk, geestelijke en artistieke prestaties.

Als je er last van hebt kun je er wat aan doen op een natuurlijke manier Hiermee verhoog je (uit eigen ervaring) het plezier in leven aanzienlijk. In het boek staan nog meer manieren ( o.a. rood wijntje, vlees, oesters er zijn nog andere middelen ook geschikt voor vegetariërs maar die zijn wat sterker dus meld ik die hier liever niet ).

LET WEL: wie zelf doktert, moet zelf goed naar zijn lijf luisteren, zodat je op tijd kan bijsturen indien dat nodig is

Indien je er geen last van hebt hoef je er natuurlijk niets aan te doen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hypotensie (lage bloeddruk) is veel voorkomend bij sporters. Door het krachtige hart en de elastische bloedvaten is de diastolische druk laag. Ook kan hypotensie optreden bij slecht werkend ADH (Anti-Diuretisch Hormoon --> zorgt voor plassen kort gezegd). Hypotensie kan ook als je gewoon te weinig gedronken hebt en uitgedroogd hebt.

Milde hypotensie is geen enkel probleem. Bij iets ergeren hypotensie kan je het gaan merken doordat je licht in je hoofd wordt als je opstaat na een tijdje gezeten te hebben en bij ernstige hypotensie ontstaat er gevaar voor hartritmestoornissen. Maar aan het verhaal te horen klinkt dit als een fysiologische hypotensie. Dus maak je niet druk, liever dit dan een te hoge bloeddruk!