Wat is het ziekteverloop van de Mexicaanse griep

dossier Mexicaanse griepDe incubatietijd van Mexicaanse griep is gemiddeld 2 tot 4 dagen. De incubatietijd is de periode tussen de besmetting met het virus tot aan het moment dat je de eerste ziekteverschijnselen vertoont. De Mexicaanse griep kan mild verlopen, maar kan ook ernstig zijn.

De eerste ziekteverschijnselen van Mexicaanse griep treden plotseling op in de vorm van (hoge) koorts en koude rillingen. Binnen een dag kan de koorts flink oplopen, maar neemt daarna geleidelijk af. De koorts duurt in totaal meestal 3 tot 5 dagen. Soms neemt de koorts een tweede keer sterk toe, dat gebeurt dan vaak op de derde of vierde ziektedag.

Tegelijk met de koorts en rillingen ontstaat er ook hoofdpijn en spierpijn in bijvoorbeeld je rug, benen of armen. Hoe erg deze pijn is, hangt samen met de koorts. Hoe hoger de koorts, des te meer last heb je van hoofdpijn en spierpijn. Wanneer de koorts weer zakt, neemt ook de pijn weer af.

Na een paar dagen, als de koorts, spierpijn en hoofdpijn gezakt zijn, krijg je keelpijn en een droge hoest. De keelpijn houdt meestal zo'n 3 à 4 dagen aan. Het hoesten kan echter nog enkele weken duren.

Over het algemeen zijn de ziekteverschijnselen, met uitzondering van het hoesten, na een week verdwenen. Het kan vervolgens nog wel een paar weken duren voordat iemand die de Mexicaanse griep gehad heeft zich weer helemaal fit voelt.

Griep is besmettelijk vanaf 1 dag voor het optreden van de ziekteverschijnselen tot en met 5 á 6 dagen na het verdwijnen van de verschijnselen. Soms komt het voor dat mensen geïnfecteerd zijn met het virus en anderen hiermee besmetten, maar zelf niet ziek worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je medicijnen gebruikt duurt de griep 7 dagen en als je niets aan medicijnen gebruikt een week...

Toegevoegd na 40 minuten:
Maar om eerlijk te zijn de mexigriep duurt nog wel een maand of 6 in Nederland... Daarna is het helemaal over...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ze zien beweren dat 't één dag korter duurt als je geprikt bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoe weten ze dat dan... Kun jij een moer aandraaien een kwartslag voordat hij kapot gaat?
AWM
14 jaar geleden
Ja, geef me een momentsleutel en een paar om het op uit te proberen. Geen probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Jelle, dus jij kunt dat wel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Xinix: Ik vind Jelle's antwoord geloofwaardig. Ben er van overtuigd dat de moer niet kapot gaat. Maar eerder wat anders breekt (draadeind natuurlijk)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bijwerkingen van de prik op de lange duur zijn niet genoeg onderzocht. De aanwezigheid van kwik en formaldehyde in combinatie met straling waar we aan blootgesteld worden dagelijks kan veel gevaarlijker zijn dan die taco griep
er staat ongeveer 10 dagen voor, het hangt er van of je ook bijwerkingen hebt.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was 1 dag flink ziek, daarna 3 dagen redelijk ziek en 2 dagen een beetje, het was bij mij minder erg, dan een gewone griep.
Toevallig slikte ik al een tijdje een natuurmedicijn om me weerstand te versterken, dat heeft zeker geholpen.
Vanuit de natuurgeneeskunde zijn er veel mogelijkheden om vooraf je weerstand te vergroten, waardoor de griep veel minder erg is .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gemiddeld een week....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze kunnen wel zeggen dat het gemiddeld een week tot anderhalve week duurt maar ik heb andere ervaringen... Was 4 weken niet lekker, twee weken ziek en twee weken erna nog moe, slap, etc....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn zoon heeft deze griep ook gehad, hij is 19. Hij heeft 7 dagen hele hoge koorts gehad. Vreselijke hoofdpijn en heel duizelig. Hoesten, koude rillingen. Uiteindelijk heeft hij bijna 2 weken op bed gelegen, en is nu nog steeds niet helemaal beter. Hij hoest nog steeds flink en heeft nog last van hoofdpijn. Dus bij hem is deze griep er flink ingehakt. Daarom als ik dit zie zou ik toch zeggen, voor kleine kinderen is dit een flink heftige griep. En deze griep was toch echt veel zwaarder dan de gewone griep.