Sommige reumatische aandoeningen hebben een sterk erfelijk karakter, andere weer niet.

Reuma's met een sterk erfelijk karakter:

* Spondylitis Ankylosans (de ziekte van Bechterew).
Deze aandoening is sterk gecorreleerd met het
positief zijn van het HLA B 27 in het bloed.
Dit positief zijn wordt overgeërfd. Een positieve HLA B
27 betekent enkel dat men een aanleg heeft voor die
ziekte. Men hoeft ze daarom nog niet te krijgen.
* Jicht
Jicht is zeer vaak erfelijk en in bepaalde families
komen daarom zeer veel jichtpatiënten voor.
* Artrose
In sommige families komt artrose meer uitgesproken
voor dan in andere families, alhoewel bijna niemand
ontsnapt aan zekere graad van artrose.
Een typische vorm van artrose, de vorming van benige
verdikkingen aan de eindgewrichtjes van de vingers
(de zogenaamde Heberden-noduli, knobbels), is sterk
erfelijk vooral in vrouwelijke lijn.
* Osteoporose
Een vrouw van wie de moeder een osteoporotische
fractuur opliep heeft twee keer meer kans op een
fractuur dan een vrouw van wie de moeder geen
osteoporotische fractuur opliep.

Sommige reuma's zijn niet of weinig erfelijk:

* Weinig erfelijk is b.v. de rheumatoïde artritis, maar
hierover gebeurt toch nog heel wat onderzoek.
Momenteel loopt een grote Europese studie waarbij
men broers en zussen onderzoekt die beide RA
hebben.

De invloed op de vruchtbaarheid is sterk afhankelijk van de reumatische aandoening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De reuma-stichting zegt er aanwijzingen zijn dat het wel degelijk erfelijk is, maar weten nog niet precies hoe het in elkaar zit... Dus eenduidig zeker is men niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De oorzaak van reuma is nog steeds niet bekend, maar voor veel vormen van reuma wordt aangenomen dat erfelijkheid een rol kan spelen. Op dit moment is nog niet duidelijk hoe dat precies werkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
M'n oma had reuma (is overleden), m'n pa heeft artrose en ik weer reuma.. Ik ben bang van wel maar ik ben geen arts óf wetenschapper.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onderzoek heeft aangetoond dat RA niet erfelijk is. Wel kan het in sommige families vaker voorkomen dan in andere. De genetische opbouw van een mens kan namelijk wel van invloed zijn op het wel of niet krijgen van RA, maar de ziekte zal zich alleen ontwikkelen indien deze geactiveerd wordt. Activatie van RA kan plaatsvinden door onder andere infecties, verwondingen, hormonale veranderingen en omgevingsfactoren.

.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
GEN Onderzoekers van het Leids Universitair Medisch Centrum hebben een derde gen gevonden dat een rol speelt bij het ontstaan van reuma. Het is een deel van chromosoom 9, schrijven ze in PLoS Medicine, en ligt tussen twee genen waarvan al werd vermoed dat die bij reuma betrokken zijn. Mensen met dit stukje dna hebben ongeveer anderhalf keer zoveel kans om reuma te krijgen. De totale kans op reuma is voor de helft erfelijk bepaald. Circa 1 procent van de bevolking van de rijke landen krijgt de ziekte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ruim anderhalf miljoen Nederlanders (ongeveer 1 op de 10) hebben langdurige reumatische klachten. Van de meeste vormen van reuma is de oorzaak nog niet bekend. De aandoening is (nog) niet te genezen, maar vaak wel te behandelen met therapieën of medicijnen, of met beide. Iedereen kan reuma krijgen - leeftijd, levenswijze of geslacht speelt daarbij geen rol.