Mijn baby van 11 maanden is hard op haar achterhoofd gevallen. Wat moet ik doen?

Ze heeft wel veel gehuild en weet nu niet wat ik moet doen. Ze is nu weer aan het spelen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Een baby kan wel een stootje hebben, houdt haar goed in de gaten, of ze alert reageert, maak haar vannacht om de 2 uur wakker en let daarbij op dat ze goed wakker is, houdt haar morgen nog een dagje goed in de gaten. Reageert ze volkomen normaal, dan is er niets aan de hand, anders dokter bellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal goed, wekadvies zou de huisarts waarschijnlijk voor de zekerheid ook geven. En inderdaad, als je andere alarmtekenen ziet, direct bellen. Plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat wekadvies geven ze alleen als kinderen verdacht worden van een hersenschudding en dus symptomen daarvan hebben. Als een kind dus lekker fit is en gewoon normaal reageert als anders, doen ze dat niet.
Ivana
11 jaar geleden
Plus. Waarom ook hier weer minnen? Het is een prima antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Advies hebben ze bij mij gisteravond ook gegeven! M'n dochtertje van 2 was in de tuin gevallen, wel even buiten bewust zijn op m'n arm heel eng! Daarna weer goed te pas ijsje eten en grapje maken. Wel gebeld naar de hap en adviseerde de eerste 6 uur ieder uur wakker maken en daarna om de 2 uur. Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kind heeft gehuild en is nu alert. Waarschijnlijk dus inderdaad geen hersenschudding. Maar omdat het bij zulke jonge kinderen lastig is om alle symptomen van een eventuele hersenschudding te controleren, gok ik zo dat ze voor alle zekerheid toch een wekadvies geven. Het is een kleine moeite (ok, best vermoeiend, maar klein in verhouding tot waar je het voor doet) maar je kunt er een hele hoop ellende mee voorkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies Lies, ze geven heel snel een wekadvies, ook gewoon zonder andere symptomen (tja die dokters hoeven er niet tig keer uit die nacht voor jouw kind...).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit advies heb ik meerdere keren gekregen van mijn huisarts, ook als de kinderen niet buiten westen waren geweest of gebraakt hadden, dus bedankt voor de plusjes en de minnen, ach iedereen mag zijn eigen mening hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo is het maar net, ook dokteren hebben dus zo hun eigen mening, want de mijne heeft dus bij ons tot 2 maal aan toe juist niet dat advies gegeven omdat er niks aan het kind te merken was buiten de bult op haar hoofd,maar een derde keer nadat hij het kind slaperig vond zonder enige bulten ofiets, dus wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij bewustzijnsverlies is het zaak om éxtra alert te zijn, en dan zal zéker een wekadvies worden gegeven. Maar ook zonder hersenschudding of merkbare symptomen wordt vaak een wekadvies gegeven als er sprake is van zogenaamd "licht schedel/hersenletsel". Een wekadvies wordt namelijk gegeven omdat er bij en klap op het hoofd een kleine bloeding, of eventueel wat zwelling, zou kunnen ontstaan in het hoofd. Dat komt maar een heel enkele keer voor, maar dat wil je niet over het hoofd zien. Daar hoef je dus geen hersenschudding voor te hebben, hoewel het met een hersenschudding wel al minder onwaarschijnlijk wordt dat er ook ander letsel is ontstaan. Het gaat in dit geval om een hele kleine bloeding, dus waar het bloed hooguit wat sijpelt, en wat je dus niet direct merkt. Daarom is het ook heel zinnig om wél elke twee uur te wekken, want dat kan betekenen dat als je merkt dat je kindje niet te wekken is of suffig lijkt, er in het ziekenhuis nog voorkomen kan worden dat er meer schade ontstaat. Als je níet wekt en iemand zou een bloeding krijgen, kan het zijn dat je al te laat bent als je daar tegen de ochtend achter komt. Dat komt - nogmaals - erg weinig voor, en het is ook zeker niet te verwachten als je kindje geen symptomen laat zien en gewoon lekker zit te spelen. Maar je wilt het ook zéker niet missen, dus dat betekent dat je d'r de eerstvolgende 24 uur goed in de gaten houdt. Dat doe je o.a. door elke twee uur te wekken en te controleren of ze goed aanspreekbaar is. Na die 24 uur ben je uit de 'gevarenzone', en hoe je behalve normale waakzaamheid geen extra maatregelen te nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooie aanvulling Lies, bedankt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bron?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dikke plus
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wiccalife, waar wil je nu een bron van, van wie?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartstikke goed antwoord en een prima aanvulling van Lies. Sommige mensen hoeven geen bron te vermelden, omdat ze de kennis uit eigen ervaring hebben opgedaan Wiccalife.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja mevrouw stellalalalalalal ik ook dus uit eigen ervaring en ik luister liever naar een arts dan hier op gv naar iemand die zijn deskundige ervaring als uitgangspunt neemt. Vandaar de vraag naar de bron......en eigen ervaring telt hier op gv niet als bron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
www.dokterdokter.nl/.../peuter.../je-kind-is-hard-gevallen-wat-te-doe... Het wekadvies staat er niet bij, maar ook dat valt onder goed in de gaten houden, maar het staat sandrine12 natuurlijk vrij een bezoek aan de huisarts te brengen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Wiccalife: er is niet "de" bron, dat is het probleem bij dit soort vragen. En nee, er is ook geen eigen ervaring. Er is alleen kennis, en op het moment dat kennis tot je algemene kennis gaat behoren, is het erg lastig om na te zoeken waar je voor het eerst die feiten vandaan had. Ik leg uit dat kinderen kwetsbaarder zijn voor complicaties bij licht traumatisch hersenletsel. Zeker bij jonge kinderen kan het voorkomen dat er toch letsel ontstaat, ook als er eerst geen symptomen waren. Daar heb ik geen bewijzen voor, maar in de medische wereld is dat algemeen aanvaard. Telt dat ook? Ik heb een paar bronnen voor je opgezocht die dat ook aangeven: Bron A, die duidelijk definieert dat er gesproken wordt van trauma capitis ook als er géén bewustzijnsverlies is geweest: http://seh.heelkundezuidfriesland.com/shtkind.htm Bron B, die aangeeft dat bij kinderen onder de 2 zonder verdere symptomen (dus zonder bewustzijnsverlies, sufheid, braken e.d.) geen CT-scan of opname nodig is, maar wél een wekadvies wordt gegeven: http://www.erasmusmc.nl/47445/674532/2253326/protocol_hersenletsel Bron C, die zegt dat kinderen jonger dan 2 jaar een hoger risico lopen op intracraniële complicaties, en dat dus ook zonder bewusteloosheid (dus indeling in LSH 1) bij kinderen (itt bij volwassenen of oudere kinderen) wél een wekadvies gegeven wordt: http://www.heelkundezuidfriesland.com/trauma/schedel.html Bron D, die hetzelfde uitlegt als bron B en C, en ook uitlegt wat kindercontusie is (dat is dus hetgene wat je wilt voorkomen met zo'n wekadvies): http://www.erasmusmc.nl/47445/674532/2253329/2261388 Wil je nog meer weten dan kun je eens op je gemak de richtlijn uit bron E doorlezen, zie ook diverse bronnen geeft: http://www.neurologie.nl/uploads/136/78/richtlijnen_-_LSHL.doc Overigens is niet heel lang geleden ook uit een onderzoek gebleken dat en geen consensus bestaat in Nederland over het hoe en wat van een wekadvies, dus dat verschillende artsen ook verschillende adviezen geven, dat kan heel goed.

Andere antwoorden (2)

Naar de huisarts, die kan vaststellen dan wel uitsluiten of het ernstig is.
Uw kind zal u later dankbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het enige volkomen juiste antwoord dikke+
Bel je huisarts en overleg of je er langs moet gaan met je kind of dat je iets anders moet doen. Als ze niet buiten bewustzijn is geweest is er waarschijnlijk niks aan de hand, maar de enige die daar een professionele blik op kan werpen is je arts. En jij als moeder die je kind door en door kent.
Houd er rekening mee dat je je baby vannacht eventueel elk uur moet wakker maken, om te zien of ze geen schade in haar hoofd heeft - dat is standaard procedure bij kinderen die buitenwesten zijn geweest en/of hebben gebraakt na de val.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Idd een dikke plus
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus voor dit correcte antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+